تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیشنهاد تشکیل دولت وحدت‌ملی لبنان رد شد

مخالفان دولت لبنان طرح آشتی قطر در خصوص انتخاب فوری رئیس جمهور این کشور و تشکیل دولت وحدت ملی را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بیروت، پیشنهاد قطر میزبان طرف‌های لبنانی، درخصوص تعویق انتخابات نیز از سوی گروه‌های مخالف دولت لبنان رد شد.

در بیانیه‌ای که پس از نشست رهبران لبنانی در شهر دوحه منتشر شد، مخالفان دولت لبنان (حزب‌الله)که از سوی ایران و سوریه حمایت می‌شوند، به تعویق افتادن بحث درباره قانون انتخابات را رد کرده و اعلام کردند که توافق‌نامه هفته گذشته با میانجی‌گری اعراب در شهر بیروت متعهد به گفت وگو در این خصوص شده بود و قرار شد ادامه آن در قطر پیگیری شود.

در این بیانیه آمده‌است: «گروه‌های مخالف لبنانی از تشکیل دولت وحدت ملی و همچنین توافق در خصوص قانون جدید انتخاباتی حمایت می‌کنند.»

توافق کامل بر سر ریاست جمهوری ژنرال میشل سلیمان، به عنوان جانشین امیل لحود رییس‌جمهور پیشین لبنان که در ۲۳ نوامبر گذشته دوره ریاست جمهوری وی به پایان رسیده بود نیز از دیگر مطالب اشاره شده در این بیانیه است.

خبرگزاری فرانسه هم در گزارش مشابهی در این خصوص نوشت که میانجی‌های قطری تشکیل یک دولت وحدت ملی مرکب از سی وزیر را پیشنهاد کرد که سیزده وزیر آن را جناح ۱۴ مارس، ۱۰ وزیر را مخالفان دولت(حزب‌الله) و هفت وزیر آن را رییس جمهوری منتخب انتخاب خواهد کرد.

مخالفان جناح حاکم به رهبری حزب‌الله چنین تقسیم بندی وزیران را پیش از این رد کرده بودند. آن‌ها دولت خواستار بیش از یک سوم سمت‌ها در کابینه هستند.

قطر همچنین پیش بینی می‌کند که ماده‌ای درباره تضمین‌ها علیه کاربرد سلاح برای مقاصد سیاسی داخلی گنجانده شود.

روز شنبه گذشته هنگامی که رهبران جناح ۱۴ مارس خواستار گنجانده شدن بحث مربوط به سلاح‌های حزب‌الله در دستور کار کنفرانس شدند نزدیک بود ادامه جلسه با تردید مواجه شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)