تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران «تضمین امنیتی» نخواسته است

محمد‌علی حسینی سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به بحث تضمین امنیتی گروه ۵+۱ به ایران که از سوی وزیر امورخارجه روسیه مطرح شده است، گفت که جمهوری اسلامی موضوع «تضمین امنیتی را مطرح نکرده است».

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه هفته گذشته از گروه پنج به‌علاوه یک خواسته بود تا به ایران تضمین‌های امنیتی بیشتری در قبال توقف غنی‌سازی از سوی تهران بدهند.

به‌گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای حسینی امروز (دوشنبه) در گفتگو با خبرنگاران در تهران اعلام کرد که مذاکرات در خصوص دیدار سولانا و نمایندگان پنج گروه ۵+۱ از ایران، به منظور ارائه بسته پیشنهادی خود به تهران، در حال برگزاری است.

براساس گزارش‌ها، در آینده‌ای نزدیک سولانا و معاونان وزای امورخارجه گروه پنج به علاوه یک برای عرضه بسته پیشنهادی خود به منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران به این کشور خواهند آمد.

این در حالی‌ست که فقط آمریکا اعلام کرده است نماینده‌ای به ایران نخواهد فرستاد.

حسینی در ادامه گفت که تاریخ دقیق این دیدار هنوز مشخص نشده است.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ایران هفته گذشته اعلام کرده بود که بسته پیشنهادی غربی‌ها جلوی طرح‌های هسته‌ای این کشور را از جمله غنی‌سازی اورانیوم نخواهد گرفت.

وی در در عین حال خاطر نشان کرده بود که ایران این بسته پیشنهادی را ارزیابی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که تهران در مقابل بسته پیشنهادی خود را ارائه کرده است.

حسینی با اعلام این مطلب ابراز امیدواری کرد این اقدام ایران زمینه را برای گفتگوهای سازنده بین این کشور و گروه پنج به علاوه یک آماده کند.

وی در خصوص محتوای این بسته گفت: «در این بسته مباحث کلان و هسته‌ای گنجانده شده است.»

بسته پیشنهادی تازه ایران هفته گذشته توسط متکی برای بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل و نسخه‌ای از آن نیز برای وزای امورخارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و همچنین سولانا فرستاده شده است.


در همین رابطه:
ارائه بسته پیشنهادی ایران به چین و روسیه
«تضمین امنیتی برای ایران، مدنظر ۵+۱ نیست»
درخواست روسیه برای ارائه تضمین امنیتی به ایران
ارائه بسته جدید پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا
هشدار پنج قدرت اتمی به ایران

نظرهای خوانندگان

گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه بو میده! جلق الخالق و المخلوق از این ایرنیا که این جمله شون به صد تا تحلیل و ته لیل میارزه.

-- بدون نام ، May 19, 2008 در ساعت 01:35 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)