تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نقد سخنان رییس‌جمهور آمریکا در مورد ایران
روزنامه جمهوری‌اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «فرافکنی منفورترین رییس‌جمهور» به تجزیه و تحلیل سخنان اخیر جورج بوش درباره ایران و وضعیت منطقه خاورمیانه، پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «این سخنان را رئیس جمهور آمریکا در شرایطی به زبان آورده که اولا دولت وی در بییتوطئه‌ای که هفته گذشته علیه ملت لبنان تدارک دیده بود به سختی شکست خورد، ثانیا سفر او به فلسطین اشغالی برای شرکت در شصتمین سال تاسیس رژیم اشغالگر صهیونیستی با ناکامی همراه شد و ثالثا از عمر ریاست‌جمهوری وی فقط چند ماهی مانده و اوضاع داخلی آمریکا نشان می‌دهد حزب او شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ندارد.»

جمهوری‌اسلامی در بخش دیگری از سرمقاله خود در خصوص سخنان بوش در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌آورد: «از آمریکا و رییس‌جمهور منفورش انتظاری غیر از این فرافکنی‌ها و اظهارات فریبکارانه نیست آنچه باید بیشتر مورد تامل قرار گیرد و چاره‌ای برای آن اندیشیده شود همراهی سران ارتجاع عرب به‌ویژه عربستان مصر با بوش کوچک است که با سکوت خود اظهارات او را تائید می‌کنند و با شرکت در توطئه‌هایی که معمولا در شرم‌الشیخ به آن‌ها دیکته می‌شود در برابر ملت‌های مظلوم منطقه قرار می‌گیرند.»

تبیین استراتژی هسته‌ای ایران در برابر 1+5
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «بسته‌های پیشنهادی بدون مذاکره» به قلم پیروز مجتهدزاده به مسئله هسته‌ای ایران پرداخته است.

سرمقاله‌نویس مردم‌سالاری می‌نویسد: «در حالی بسته‌های پیشنهادی میان ایران و گروه 1+5 رد و بدل می‌شود که ایران و این گروه در حال مذاکره نیستند. این در حالی است که کشورهای 1+5 در خصوص بحث هسته‌ای ایران با هم جلسات و مذاکراتی داشته‌اند و ایران نیز به مذاکراتش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده است اما از آخرین مذاکرات سولا نا با جلیلی مدتهاست که می‌گذرد.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود در تشریح این وضعیت می‌آورد:‌ «این که بسته پیشنهادی ایران و پس از آن بسته مشوق‌های اتحادیه اروپا در حالی که مذاکراتی بین طرفین نیست رد و بدل می‌شود نشان می‌دهدکه ایران و کشورهای 1+5 در حال یک مانور دیپلماتیک هستند که اگر این مانور دیپلماتیک به آغاز مذاکره بینجامد نتیجه بخش وموثر خواهد بود. دستگاه دیپلماسی ایران باید اکنون هوشیار باشد و از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده کند تا مذاکرات را بدون پیش‌شرط آغاز کند.»

مردم‌سالاری در پایان سرمقاله خود به مسئولان سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی توصیه می‌کند: «اکنون در آستانه سفر سولانا به ایران، نمایندگان ایران باید دقیقا مشخص کنند که آغاز مذاکره همراه پیش‌شرط است یا نه و اگر در لحن طرف مذاکره کننده توقیف ابدی غنی‌سازی است بهتر است با سولانا خداحافظی کنند اما اگر چنین استنباط شود که آنها خواهان رضایت و تفاهم دو طرفه هستند، می‌توانیم مذاکرات را آغاز کنیم.»

تشریح منافع قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «خاورمیانه بدون رقابت» به قلم حسین دهشیار به تجزیه و تحلیل منافع قدرت‌های برزگ منطقه و مناسبات آنان با آمریکا پرداخته است.

کارگزاران در تشریح منافع چین در منطقه می‌نویسد: «اجماع نظر در بین نخبگان این کشور بر این محور است که اولا جنبه بین‌الملل‌‌گرایی غیراقتصادی چین معطوف به شرق آسیا باشد و ثانیا این کشور در مناطق حیاتی در استراتژی جهانی آمریکا، به لحاظ نیاز به تداوم نرخ رشد داخلی و تداوم دستیابی به بازار مصرف آمریکا از عرض اندام علیه آمریکا خودداری کند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در بخش دیگری از یادداشت خود در خصوص منافع روسیه می‌نویسد: «رهبران روسیه، برای حفظ آسیای مرکزی در حوزه منطقه نفوذ خود اعتبار فراوان قائل هستند. روسیه برای این‌که اثرگذار باشد نیازمند این است که اگر هم قادر به جلب موافقت آمریکا نباشد، حداقل با مخالفت شدید این کشور در اروپا مواجه نشود. روسیه برای اینکه در آسیای مرکزی بتواند از اعتبار برخوردار باشد باید همراه با آمریکا اقدام کند.»

در قسمت دیگری از این سرمقاله در خصوص منافع بریتانیا و فرانسه می‌خوانیم: «کشور‌های فرانسه و انگلستان خاورمیانه را خارج از حیطه نفوذ خود قرار داده‌اند. این کشور‌ها به جهت میزان توانمندی‌ها و فرهنگ استراتژیک حاکم بر کشورهای خود کاملا توجه را معطوف به حوزه‌ بزرگ اقتصادی کرده‌اند.»

کارگزاران در پایان نتیجه می‌گیرد:‌ «کشورهای روسیه، چین، فرانسه و انگلستان در یک موضوع اشتراک نظر دارند. استراتژی‌های این بازیگران با وجود اینکه از تفاوت‌های فراوان برخوردار است اما براساس یک محوریت کاملا واضح شکل گرفته است. این بازیگران برای افزایش موقعیت و تداوم اعتبار جهانی خود، ائتلاف علیه آمریکا را به منظور تضعیف این بازیگر در جغرافیای کلیدی و استراتژیک برنمی‌تابند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)