تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتشار گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران

«کانون مدافعان حقوق بشر» در گزارش سالانه‌اش نسبت به «نقض مکرر حقوق بشر در ایران» هشدار داد.

در گزارش این کانون، از نحوه برخورد دولت محمود احمدی‌نژاد با ناراضیان، خبرنگاران، فعالان دانشجویی، اتحادیه‌های کارگری، زنان و نیز اجرای فزاینده احکام اعدام انتقاد شده است.

این تشکل غیردولتی (NGO) هم‌چنین هشدار داده که نبود نظارت واقعی و کافی در زمینه حقوق بشر، شکاف بین مردم و دولت را افزایش می‌دهد و ارکان صلح، ثبات و توسعه را در کشور فرو می ریزد.

در گزارش این گروه آمده است که در سال ۱۳۸۶، دگراندیشان و کسانی که همراه با سیاست‌های حاکم نبودند، صرف نظر از گرایش‌هایشان، با ارعاب‌ها و مجازات‌های زیادی روبه‌رو شدند.

بر اساس این گزارش، از زمان به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد و روی کار آمدن دولت نهم، آزادی بیان و قلم و آزادی کسب و نشر اطلاعات بیش از پیش به محاق رفت و سختگیرانه‌ترین سیاست‌های رسمی بر فضای فرهنگی حاکم شده است.

این کانون هم‌چنین اعلام کرده است که با وجود انتقاد گسترده، صدور و اجرای احکام اعدام در سال گذشته افزایش داشت و دست کم ۹ فرد نابالغ اعدام شدند.

به گفته کانون مدافعان حقوق بشر، در این مدت حدود ۶۰ نفر به مجازات های گوناگونی همچون حبس و شلاق محکوم شده‌اند.

در این گزارش تصریح شده که در سال گذشته حدود ۱۷ روزنامه، هفته‌نامه و فصل‌نامه و نیز هشت پایگاه اینترنتی تعطیل شده است و ۳۲ روزنامه‌نگار و نویسنده نیز به مجازات‌های شلاق حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

در قسمت دیگری از این گزارش آمده است:‌ «سال پیش، دست کم ۴۱ نفر از مدیران مسئول روزنامه‌ها و مجلات به محاکم احضار شدند و ۱۹ نفر از اصحاب رسانه، مدتی را در بازداشت به سر بردند. حدود 68 جلسه محاکمه قضایی برگزار شد.»


متن کامل گزارش را بخوانید

نظرهای خوانندگان

برادر احمد نژاد،كاوه اشتهاردي مدير مسئول روزنامه ايران عليه دبير جبهه حزب الله آقاي حجت شكايت درشعبه 12 ناحيه 28 ميدان ارك نمود است. اين اقدام با توجه به شخصيت حقوقي آقاي كاوه اشتهاردي و انتساب وي به دولت تبعات منفي در مجموعه حزب الله نسبت به دولت دارد. كه زيبنده دولت حضرتعالي نيست. درگير كردن دولت با نيروهاي اصيل حزب الله اقدامي برعليه دولت محسوب مي گردد. مراتب جهت استحضار ايفاد مي گردد.

-- بدون نام ، May 18, 2008 در ساعت 05:01 PM

من بعید می دونم اقای دکتر همچین مجازات هایی را برای اشخاص درنظر بگیرند به هرحال به نظر من ایشون ادم خوبی است البته از یه طرفم بدن چون من به ایشون5تا نامه زدم از طریق وب لاگشون حتی ایشون یکیشم تایید نکرد یعنی از حق وبلاگ نویسان دفاع نمی کنند من خواستم بود که به وب لاگ نویسان تصحیلاتی دهند اما ایشون حتی جواب نامه من راهم ندادن پس این کارها هم بعید نیست

-- بدون نام ، May 19, 2008 در ساعت 05:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)