تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

دلایل توقف انتشار اوراق مشارکت
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «اوراق مشارکت قربانی نرخ سود دستوری» به موضوع توقف انتشار اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی پرداخته‌است.

این روزنامه یکی از مهمترین علل اتخاذ این تصمیم را بی‌مشتری خواندن اوراق مشارکت دانسته و می‌نویسد: «اقدام اخیر بانک مرکزی در ادامه محدود کردن تسهیلاتی است که این روزها سر از بازار مسکن و بازارهای ثانویه درآورده است. با توجه به این که جذابیت زمین و مسکن افزایش یافته به نظر می‌رسد که نرخ 5/15درصدی اوراق مشارکت جذابیتی برای مردم ندارد و مادامی که تورم بالاتر از این نرخ باشد انتشار اوراق مشارکت کاربرد موثری در جریان اقتصاد کشور نخواهد داشت.»

روزنامه سرمایه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد: «اعلام عدم انتشار اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی، نشات گرفته از همان تعیین نرخ دستوری سود بانکی و به هم ریختگی بازار پولی کشور است که با نرخ تورم، سنخیتی ندارد و موجب به هم ریختگی بازار پولی و مالی کشور شده است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان پیشنهاد می‌کند: «دولت برای ایجاد جذابیت در اوراق مشارکت باید نرخ آن را حداقل همپای تورم موجود در جامعه بالا ببرد.»

ستایش افشین قطبی
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «پایان خوش در تئاتر رویاها» به موضوع قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ‌برتر فوتبال ایران پرداخته است.

این روزنامه با بی‌حرف و حدیث خواندن این قهرمانی می‌نویسد: «این بهترین قهرمانی پرسپولیس در سال‌های اخیر بود، به‌موقع و بی‌حرف و حدیث. انگار رب‌النوع فوتبال نمی‌خواست که سرخ‌ها در برابر هواداران پرشور و حرارت‌شان سرافکنده شوند.»

روزنامه کارگزاران با تمجید از عملکرد یک‌ساله افشین قطبی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس می‌آورد: «افشین قطبی را باید برنده بزرگ فوتبال ایران در این فصل دانست. او به عنوان سمبل جدید جریان نوگرای فوتبال پا به فوتبال ایران گذاشت و با وجود تفاوت‌های فرهنگی و زبانی، جای خود را خیلی زود در هیاهوی فوتبال ایران باز کرد و به چهره‌ای محبوب تبدیل شد.»

سرمقاله‌نویس کارگزاران در پایان نتیجه می‌گیرد: «قهرمانی پرسپولیس در فصل اخیر را می‌توان به نوعی پایان ستاره‌سالاری در فوتبال نیز دانست. پرسپولیس دیروز بدون منیت ستاره‌هایش به پیروزی رسید و این «ما» بود که جام را بالای سر برد. همان «ما»یی که پس از قطعی‌شدن کسر شش امتیاز از سوی فیفا شکل و شمایل واقعی خود را پیدا کرد.»

ضرورت دوراندیشی بیشتر در سیاست‌خارجی
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «طمانینه در دیپلماسی فعال» به بحث و بررسی پیرامون بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 اختصاص داده است.

این روزنامه با انتقاد از بی اعتنایی کشور‌های دریافت‌کننده بسته پیشنهادی در دادن پاسخ به مفاد این بسته، می‌نویسد: «به نظر نمی‌رسد که غربی‌ها به خصوص انگلیس و آمریکا توجهی به این بسته پیشنهادی بکنند، چراکه ریشه اصلی چالش هسته‌ای ایران بر اثر اختلافات ایران و آمریکاست.»

روزنامه مردم‌سالاری در ادامه سرمقاله خود مهمترین دستاورد این بسته پیشنهادی را چنین ارزیابی می‌کند: «در واقع تنها دستاورد ارائه این بسته پیشنهادی تاکید ایران بر ادامه گفت وگوها و مذاکره تا حل مسائل پیش‌رو است و لذا صرفا چهره‌ای از ایران که خواهان حل مسائل از طریق مذاکره و گفت وگو است ارائه خواهد داد.»

این روزنامه در پایان ضمن اشاره به اختلافات مناقشه‌برانگیز گروه 1+5 با ایران بر سر مسئله هسته‌ای این کشور، به دستگاه دیپلماسی ایران توصیه می‌کند که با طمانینه و سنجیده با این پرونده برخورد کنند.

نشست دوحه برای حل‌و‌فصل بحران لبنان
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «دوحه در ترازو» به موضوع نشست دیروز کشور‌های عربی برای حل وفصل بحران لبنان پرداخته است.

این روزنامه در ابتدای سرمقاله خود با تمجید از عملکرد حزب‌الله و انتقاد از موضع‌گیری دولت لبنان و عربستان در قبال بحران‌های اخیر این کشور می‌نویسد: «بازی هوشمندانه حزب‌الله در سوق دادن محور مذاکرات به سوی دولت قطر و امیر آن کشور و بیرون گذاردن مقامات عربستان در هدایت مذاکرات ملی یکی از شاهکارهای سیاسی این بحران بوده است.»

اعتماد‌ملی در بخش دیگری از سرمقاله در خصوص برگزاری این نشست و دستاوردهای احتمالی آن می‌آورد: «به نظر می‌رسد جایگزینی پیمان دوحه به جای پیمان طائف ضربه سنگین دیگری بر مواضع عربستان سعودی است. این اقدام می‌تواند درس‌های مناسب را به عناصر فتنه‌گر بدهد.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)