تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات


تاثیر ناامنی‌های عراق بر کشور‌های همسایه


روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «امنیت دسته‌جمعی» به بهانه ترور چند کارمند سفارت ایران در کاظمین، به موضوع امنیت در پنج‌سال گذشته در عراق پرداخت.

این روزنامه می‌نویسد با گذشته پنج‌سال از حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق نه امنیت در این کشور برقرار شده است و نه دموکراسی.

اعتماد‌ملی یکی از آثار ناامنی در عراق را افزایش تهدید علیه امنیت خاورمیانه و کشور‌های همسایه این کشور دانسته و می‌نویسد: «ترور دیپلمات‌های ایرانی نشان می‌دهد که چگونه کشورها نیازمند امنیت دسته‌جمعی و مسئولا‌نه هستند.»

این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد: «ناامنی منطقه‌ای باعث فرار سرمایه‌ها، از دست رفتن فرصت‌ها، تنفس بیشتر دولت غاصب اسرائیل و لزوم به‌ظاهر منطقی حضور همه‌جانبه قدرت‌های سلطه‌گر در منطقه می‌باشد.»


ایران و افزایش سرمایه اجتماعی


روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «مشروعیت و سرمایه اجتماعی» با استناد به نتایج یک‌نظرسنجی در آمریکا که در جهت تعیین میزان محبوبیت حکومت‌های جهان انجام شده است، می‌نویسد که سرمایه اجتماعی در کشور‌های توسعه‌یافته و مدرن در حال کاهش است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ادامه یادداشت خود در تشریح دلایل بالابودن این سرمایه در ایران ادامه می‌دهد:‌ «واضح است که بخش عمده‌ای از اعتماد عمومی بالا در ایران به مشروعیت نظام بازمی‌گردد و برخی از نارضایتی‌ها به خصوص در موضوع مشکلات اقتصادی در سطوح تحلیلی مادون می‌گنجند.»
این روزنامه در پایان می آورد: «سرمایه اجتماعی در ایران یک موهبت الهی است که ازسرچشمه اعتقادات مذهبی مردم می‌جوشد و در تمام مسیل‌های اجتماعی جریان می‌یابد. اعتماد عمومی به حکومت در ایران پس از انقلاب، همواره یک فرصت و در عین حال تهدید به شمار رفته است. فرصت از آن رو که پشتوانه‌ای برای اثبات کارآمدی اسلام در اداره جامعه است و تهدید از آن رو که این حمایت‌ها پتانسیل آن را دارد که باعث غفلت مسئولین از ضعف‌ها و کاستی‌های موجود شود.»

جدال لفظی ایران و عربستان بر سر لبنان
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «چالش‌های دیپلماتیک ایران و عربستان» به موضوع اختلاف ایران و عربستان در سیاست‌های منطقه‌ای پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «مهمترین دلایل اختلافات دیپلماتیکی که مدتی است میان ایران و عربستان به وجود آمده است و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان پررنگ‌تر می‌شود، نگرانی عربستان برای از دست دادن منافع و نقشی است که بیش از سی‌سال است در لبنان داشته است.»

مردم‌سالاری در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد: «عربستان و آمریکا با حمایت از جناح 14 مارس لبنان به دنبال به قدرت رسیدن مجدد این جناح هستند تا بار دیگر اکثریت شیعه این کشور را به حاشیه برانند و در این میان ایران را متهم به حمایت از جنبش حزب‌الله و به قدرت رسیدن این جناح می‌کنند، بنابراین نگرانی‌هایی را که از مدت‌ها پیش داشته‌اند امروز به یک‌باره نشان می‌دهند.»

این روزنامه در پایان با اشاره به اختلاف اخیر ایران و عربستان بر سر مسئله لبنان، به مسئولان سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی توصیه می‌کند که با پرهیز از جنگ لفظی با ریاض، سیاست گفت و‌گو را در پیش بگیرند.

آثار کاهش نرخ سود بر فعالیت‌ بانک‌های ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «رخنه فساد سیستمی با نرخ سود پائین» به تجزیه وتحلیل آثار کاهش سود بانکی بر اقتصاد ایران پرداخته است.

این روزنامه اولین اثر کاهش نرخ سود بانکی در ایران را چنین پیش‌بینی می‌کند: «نرخ سود 10 درصدی برای تسهیلات بانک‌ها مسلما هجوم تقاضای وام در بانک‌ها را به همراه خواهد داشت و با توجه به کمبود منابع بانک‌ها، نتیجه حاصله رشد فساد سیستمی است.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به پاین بودن نرخ سود از نرخ تورم در ایران می‌نویسد که این مسئله منجر به کاهش پس‌انداز و تقلیل منابع بانکی می‌شود.

روزنامه سرمایه با این مقدمه نتیجه می‌گیرد که برقراری چنین قانونی منجر به افزایش تقاضای دریافت وام از بانک‌هایی می‌شود که منابع محدودی دارند و همین مسئله موجب ایجاد فساد در سیستم اقتصادی کشر می‌شود.

این روزنامه در پایان می‌آورد: «بنابراین این گونه تعیین نرخ دستوری برای اعتبارات بخشی از نقدینگی، جامعه را به سوی بازار غیرمتشکل پولی هدایت می‌کند و این موضوع از دیدگاه بانک مرکزی زیان‌آور است، بنابراین رییس کل بانک مرکزی به‌حق با این قضیه مخالفت می‌کند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)