تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

چند توصیه به رهبران حزب‌الله لبنان
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «ملاحظاتی بر حوادث لبنان» به قلم محمد‌علی ابطحی به تجزیه و تحلیل حوادث اخیر این کشور پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه، با پیروز خواندن حزب‌الله لبنان در تحولات اخیر این کشور، چهار توصیه راهبردی به رهبران این حزب می‌کند.
در اولین توصیه، با ابراز نگرانی نسبت به تعمیق اختلاف جریان‌های شیعی و سنی در لبنان و ضرورت کاهش اختلافات میان این جریان‌های مذهبی، می‌نویسد: «این نقطه آسیب‌پذیری مهمی برای حزب‌الله خواهد بود که در کنار حوادث عراق به آن‌ها با دید شیعیان مخالف سنی و نه یک گروه درگیر در حوزه مسائل سیاسی داخل لبنان نگاه شود.»

در توصیه دوم، کارگزاران می‌نویسد که حزب‌الله باید از ظرفیت‌های نظام بین‌الملل برای تثبیت موقعیت خود در لبنان بهره بگیرد.

سرمقاله‌نویس کارگزاران در بخش سوم از توصیه‌های خود، می‌نویسد که حزب‌الله اگر بتواند آرامش را در داخل لبنان برقرار کند، افکار عمومی مردم این کشور را با خود همراه خواهد کرد.

این روزنامه در پایان ضمن هشدار به رهبران حزب‌الله در دوری گزیدن از ورود به مسائل داخلی لبنان می‌نویسد: «اصل مقاومت که سرمایه‌ای بسیار بزرگ‌تر از مسائل داخلی لبنان است نباید فدای مسائل لبنان شود. این واقعیتی است که حتما حزب‌الله می‌داند و به همین دلیل طولانی شدن مسائل داخلی لنان در درازمدت به نفع حزب‌الله نیست.»

لبنان در معادلات قدرت‌های جهانی
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «مسائل لبنان داخلی است» به تحلیل مواضع کشور‌های منطقه و جهان در مورد تحولات اخیر این کشور پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ابتدای یادداشت خود با معرفی ایران به عنوان تنها کشوری که خواهان برقراری صلح آرامش در لبنان است، به انتقاد از مواضع برخی رسانه‌های عربی در تخریب ایران در قبال تحولات لبنان می‌پردازد.

مردم‌سالاری در ادامه به رهبران کشور‌هایی هم‌چون فرانسه، عربستان و برخی دیگر از قدرت‌های جهان توصیه می‌کند:‌ «باید مسائل لبنان را مسائلی داخلی دانست نه محلی برای توازن قدرت بین‌المللی و تا زمانی که در جهت حل مشکلات جناحی و ایجاد اتحاد میان این گروه‌ها حرکت نشود، مشکلات لبنان حل نخواهد شد.»

این روزنامه در پایان از قدرت‌های منطقه‌ای می‌خواهد: «همان‌طور که ایران از سیاست حمایت از لبنانی واحد و تقویت همه گروه‌های سیاسی حمایت می‌کند، سایر کشورهای منطقه‌ای نیز باید بر این سیاست صحه بگذارند و به اختلافات و درگیری‌های رقابتی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دامن نزنند.»

هشدار به رهبران حزب‌الله
روزنامه اعتماد هم در سرمقاله امروز خود با عنوان «لبنان عروس آتش» به قلم علی حکمت به تجزیه و تحلیل تحولات اخیر این کشور پرداخته است.

به‌نوشته سرمقاله‌نویس اعتماد، در تحولات تاریخی لبنان بسیاری از رهبران کشور‌های عربی مطابق با سیاست‌های آمریکا مواضع خود را اعلام کرده‌ و می‌کنند.

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با پرداختن به تاریخ شکل‌گیری و موفقیت‌های حزب‌الله‌لبنان می‌نویسد: «به نظر نگارنده جنگ 33 روزه نقطه عطف تحولات اساسی در ارتباط با حزب‌الله است.»

اعتماد در پایان یادداشت خود با تشریح سناریوی اخیری که قدرت‌های جهان برای تضعیف حزب‌الله به اجرا گذاشته‌اند، به رهبران این گروه شیعی یادآوری می‌کند:‌‌ «تحولات چند روز اخیر گرچه قدرت نمایی حزب‌الله، عقب‌نشینی دولت سنیوره و گروه‌های هم‌سو در 14 مارس را به دنبال داشت، اما این خطر را همچنان در ذهن‌ها تداعی می‌کند که کوچک‌ترین غفلت و غیرقابل اعتناترین لغزش می‌تواند طرح طراحان خاورمیانه جدید را- حداقل در عرصه لبنان- محقق ساخته و فاجعه به بار آورد.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)