تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سلمان رشدی نامزد بهترین جایزه بوکر شد

سلمان رشدی به خاطر کتاب «بچه‌های نیمه‌شب» نامزد اصلی دریافت بهترین جایزه بوکر با عنوان جایزه «بهترین بهترین‌ها» شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، شش کتاب از ۴۱ برنده جایزه معتبر بوکر برای دریافت این عنوان نامزد شده‌اند.

جایزه بوکر یکی از معتبرترین جوایز ادبی جهان است و به بهترین اثر در زمینه ادبیات داستانی از نویسندگان کشورهای جامعه مشترک‌المنافع (مستعمره‌های سابق انگلیس) یا جمهوری ایرلند تعلق می‌گیرد.

اعطای بهترین جایزه بوکر به مناسبت چهلمین سالگرد این جایزه ادبی صورت می‌گیرد و «بچه‌های نیمه شب» که نامزد اصلی برای دریافت این جایزه است، دومین رمان سلمان رشدی است. این کتاب موفق شد جایزه بوکر سال ۱۹۸۱ را از آن خود کند.

بر اساس این گزارش، دومین نامزد دریافت این جایزه نیز جی‌ام کوئتزی نویسنده آفریقای جنوبی‌تبار است که برنده جایزه ادبی نوبل سال ۲۰۰۳ بود. وی در سال ۲۰۰۲ به استرالیا مهاجرت کرد و به خاطر کتاب «رسوایی» برای دریافت این جایزه نامزد شده‌است.

اعطای این جایزه با رأی مردم صورت می‌گیرد و نام برنده در دهم ماه ژوئیه در مرکز ساوث‌بنک لندن اعلام خواهد شد.

در بین شش نامزد، رشدی بیشترین شانس را برای دریافت جایزه دارد.

از زمان آغاز اعطای جایزه بوکر در سال ۱۹۶۹ در مجموع ۴۱ کتاب این جایزه را از آن خود کرده‌اند. این در حالی‌است که جایزه بوکر در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۹۲ به‌طور مشترک به دو نفر اعطا شد.

نامزدی یک کتاب برای دریافت جایزه بوکر، فروش جهانی آن را تضمین می‌کند.

نظرهای خوانندگان

من این پیروزی را به سازمان انسانگرای پانزده خرداد، به مرقد امام خمینی به خود امام رهبر فرزانه خامنهای و حضرت امام عج تبریک می گویم. چون این همه آوازها از شه بود.

-- بدون نام ، May 12, 2008 در ساعت 10:50 AM

نامزدی کتاب «کودکان نیمه‌شب» رشدی برای این جایزه چیز عجیبی نیست. این کتاب رشدی قبلاً در سال ۱۹۹۳ به عنوان بهترین برندهٔ جایزهٔ بوکر در ۲۵ سال اول انتخاب شده بود و جایزه‌ای که قرار است بدهند برای بهترین برندهٔ بوکر در ۴۰ سال اول است. کتاب رشدی، خودبه‌خود، به عنوان بهترین کتاب ۲۵ سال اول، امیددار اصلی جایزهٔ بهترین بوکر ۴۰ سال اول است. بهتر بود به این نکته در گزارش خود اشاره می‌کردید.

-- یاور ، May 12, 2008 در ساعت 10:50 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)