تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هیأت امنای حساب ذخیره ارزی منحل شد

هیأت وزیران با انحلال هیأت امنای حساب ذخیره ارزی، وظایف و مأموریت‌های آن را به کمیسیون اقتصادی دولت واگذار کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دلیل این اقدام را در راستای «اصلاحات ساختاری و حذف مجاری موازی تصمیم‌گیری در بخش اقتصادی دولت» عنوان کرده است.

هیأت امنای حساب ذخیره ارزی، هشت سال پیش از این، در دور اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی و بر اساس ماده یک قانون برنامه سوم توسعه تشکیل شد تا از برداشت‌های بی‌رویه درآمدهای نفتی از سوی دولت جلوگیری کند.

این هیأت متشکل از برخی اعضای دولت از جمله معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور (رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق) وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، معاون اجرایی رییس‌جمهور و دو نفر از وزرا به انتخاب رییس‌جمهور بود.

گفته می‌شود این اقدام هیأت وزیران به منظور تسهیل در برداشت از این حساب از سوی دولت بوده است.

این در حالی است که هیأت وزیران در بیان دلایل این تصمیم «تسریع انجام وظایف و مأموریت‌های محوله با استناد به برنامه چهارم توسعه کشور» را مهم‌ترین عامل آن عنوان می‌کند.

بایزید مردوخی یکی از بنیان‌گذاران این حساب در واکنش به اعلام انحلال آن از سوی هیأت دولت به خبرگزاری مهر گفت: «این تعطیلی و انحلال در حقیقت شبیه انحلال نهاد دیگری با نام سازمان برنامه و بودجه است؛ زیرا حساب ذخیره ارزی و هیأت امنای آن در ردیف سازمان برنامه و بودجه سابق است.»

به گفته آقای مردوخی کمیسیون اقتصادی دولت که وظایف این هیأت را بر عهده گرفته است، یکی از کمیسیون‌های مهم دولتی به حساب می‌آید که تمام مصوبات اقتصادی آن به تأیید هیأت وزیران می‌رسد.

حساب ذخیره ارزی در سال ۱۳۷۹ تشکیل شد. مقابله با نوسانات قیمت نفت در بازار و اعطای تسهیلات به بخش خصوصی دو هدف اساسی از تشکیل این حساب بود.

در عین حال، ماده ۶۰ برنامه سوم، برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تأمین هزینه‌های جاری را ممنوع می‌کرد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری مهر از عملکرد این هیأت منتشر کرده، کارکرد حساب ذخیره ارزی نشان می‌دهد در دو سال نخست فعالیت دولت احمدی‌نژاد میزان اعطای وام به بخش خصوصی از محل این ۲.۴ برابر چهار سال پایانی دولت قبلی بوده است.

بر اساس این گزارش، عملکرد حساب ذخیره ارزی‌، از زمان تأسیس این حساب در سال ۱۳۷۹‌ تا پایان شهریور ماه ۸۶ مجموعاً حدود ۱۶.۷ میلیارد دلار از موجودی این حساب به بخش خصوصی‌،‌ تسهیلات ارزی پرداخت شده که ۷۱ درصد این مبلغ طی دو سال نخست فعالیت دولت نهم یعنی از ابتدای مهر ۸۴ تا ابتدای مهر ۸۶ بوده است.

این خبرگزاری موجودی حساب ذخیره ارزی را هم‌اکنون هشت میلیارد دلار گزارش کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)