تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گسترش درگیری‌ها در لبنان

مقامات امنیتی لبنان از درگیری شدید بین طرفداران و مخالفان دولت در شمال این کشور خبر دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بیروت شاهد چهار روز درگیری‌های قومی خونین بین سنی‌ها و شیعیان بود و هنوز بسیاری از جاده‌های آن ازجمله جاده منتهی به فرودگاه بیروت به علت ادامه نافرمانی مدنی مخالفان هم‌چنان مسدود است.

مقامات امنیتی گفتند که طرابلس در شمال لبنان امروز صحنه سنگین‌ترین درگیری‌ها بود؛ به طوری که طرفداران و مخالفان دولت با استفاده از آر‌پی‌جی و مسلسل به روی یکدیگر آتش گشودند.

این درگیری‌ها صبح امروز با استقرار نیروهای ارتش لبنان در خیابان‌های حائل بین گروه‌های درگیر پایان یافت.

با کشته شدن یک زن در درگیری‌های شمال لبنان، شمار کشته‌های درگیری‌های پنج روز گذشته در لبنان به ۳۸ تن رسید.

بر اساس این گزارش، این درگیری‌ها شدیدترین درگیری‌های قومی از زمان جنگ داخلی سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۹ در لبنان به شمار می‌آید.

بن‌بست سیاسی در لبنان و کشیده شدن آن به خشونت، در پی اقدام دولت در مقابله با حزب‌الله آغاز شد.

دولت لبنان اعلام کرد که رییس بخش امنیتی فرودگاه بیروت را به علت داشتن ارتباط با حزب‌الله برکنار خواهد کرد. دولت لبنان هم‌چنین شبکه مخابراتی حزب‌الله لبنان را غیر‌قانونی اعلام و آن را تهدیدی برای امنیت کشور توصیف کرد.

اما ارتش لبنان با مطرح کردن پیشنهاد مصالحه با حزب‌الله اعلام کرد که رییس بخش امنیتی فرودگاه بیروت در سمت خود باقی خواهد ماند. ارتش هم‌چنین به دولت توصیه کرد درمورد تصمیم خود در خصوص شبکه مخابراتی حزب‌الله تجدید ‌نظر کند.

یک مقام دولت لبنان نیز گفت که اعضای کابینه ظرف چند روز آینده گرد هم خواهند آمد تا درباره خروج احتمالی از این بحران گفت‌وگو کنند.

در همین حال، پطرس حرب از نمایندگان طرفدار گروه حاکم بر لبنان در پارلمان این کشور گفت که اقدام حزب‌الله در استفاده از سلاح برای کنترل بیروت اشتباه بزرگ تاریخی است که بر آینده سیاسی این حزب تأثیرات زیادی می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پطرس حرب افزود که حوادث اخیر بیروت وضعی را به نمایش گذاشت که ما تلاش می‌کردیم اآن را نادیده بگیریم و خودمان را متقاعد کنیم که وجود ندارد.

وی ادامه داد که در لبنان گروهی وجود دارد که از قواعد زندگی مشترک که ما آن را پایه‌گذاری کرده‌ایم، ناخرسند است و اصول دموکراتیک را در فعالیت سیاسی رد می‌کند و همین موجب شده است که وحدت لبنان و زندگی مشترک در لبنان با خطر بزرگی مواجه شود.

منابع خبری از درگیری‌های شدید در مناطق دروزی‌نشین در جنوب شرق بیروت پایتخت لبنان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، در چند روستا صدای تیراندازی سلاح‌های سبک و انفجارهای مهیب شنیده می‌شود.

در شویفات نیز درگیری‌های شدیدی گزارش شده است. این درگیری‌ها در حالی رخ داده است که بیروت امروز شاهد آرامش نسبی بود.

ولید جنبلاط رهبر دروزی‌های لبنان نیز امروز یکشنبه طلال ارسلان رهبر حزب دموکرات دروزی را مأمور کرد تا برای تسلیم مناطق دروزی‌نشین در منطقه جبل به ارتش لبنان، با مخالفان گروه حاکم بر این کشور گفت و گو کند.

بر اساس این گزارش، این تصمیم جنبلاط پس از ان اتخاذ شد که دامنه درگیری‌ها بین دو طرف افزایش یافته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)