تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

پیشنهاد به سران ایران و آمریکا
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «مصالحه بزرگ» به بررسی مناقشات کنونی منطقه خاورمیانه پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با برشمردن مناقشه‌های متفاوتی که هم‌اکنون صلح و امنیت منطقه را مورد تهدید قرار داده‌اند، مشخصات آن‌ها را چنین عنوان می‌کند: «تقابل دو نگرش بنیادگرا و مدرن، رو در رویی دو نگاه اسلام‌گرایانه شیعی و سنی، مقابله عوامل منطقه‌ای و قدرت‌های بیرونی که به صورت مقاومت، شورش و اشغال‌گری با هم برخورد کرده‌اند و چالش‌طلبی برخی قدرت‌های منطقه‌ای برای اثبات توانایی و قابلیت‌های خود.»

کارگزاران در ادامه با جدی خواندن این تهدیدات برای امنیت آینده منطقه، به سران ایران وآمریکا پیشنهاد می‌کند: «امروز در خاورمیانه شرایطی است که ایران و آمریکا بتوانند همه اختلافات و ادعاهای خود را از مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی گرفته تا در پی ثبات و صلح در منطقه، روی میز مذاکره بگذارند و گفت‌وگو را به عنوان استراتژی و نه تاکتیک برگزینند. تنها در این شرایط است که می‌توان به آینده خاورمیانه خوشبین بود.»

استقبال از وحدت محافظه‌کاران
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «توفیق خدمت» به نشست اخیر نمایندگان محافظه‌کار مجلس هشتم و مسائل پیرامونی آن پرداخته است.

این روزنامه با استقبال از این نشست محافظه‌کاران می‌نویسد: «همایش توفیق خدمت فصل جدیدی را در اجماع اصول‌گرایان بر پیشرفت کشور و خدمت‌رسانی به مردم گشود.»

رسالت در ادامه سرمقاله خود خطاب به نمایندگان محافظه‌کار می‌نویسد: «توفیق خدمت به مردم یک وظیفه سنگین را بر دوش‌ اصول‌گرایان نهاده است که تنها در فضایی آرام و مملو از همگرایی وهم‌افزایی محقق خواهد شد.»

تحلیل بحران لبنان
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان « مخاطرات بحران لبنان» به قلم احمد زیدآبادی در بحث و بررسی نا‌آرامی‌های اخیر لبنان پرداخته است.

سرمقاله‌نویس مردم‌سالاری می‌نویسد که با اعلام غیرقانونی بودن فعالیت‌های مخابراتی حزب‌الله، رهبران دو راه بیشتر نداشتند یا باید سکوت می‌کردند و یا باید دست به اقدام مسلحانه می‌زدند که در نهایت دومی راه را انتخاب کردند.

در تحلیل انتخاب راه دوم از سوی حزب‌الله برای حل وفصل بحران‌های اخیر در لبنان، مردم‌سالاری پیش‌بینی می‌کند: ‌«ایستادگی احتمالی حزب‌الله در برابر ارتش، بسیاری از حامیان کنونی این جنبش را نسبت به این گروه بدبین خواهد کرد و با گسترش این بدبینی، حزب‌الله به شدت در انزوا قرار خواهد گرفت و موضوع تاکید بر لزوم خلع‌سلاح حزب‌الله علاوه بر مشروعیت بین‌المللی، از مشروعیت داخلی نیز برخوردار خواهد شد.»

این روزنامه در پایان تاکید می‌کند: ‌«نباید چندان به نتیجه درگیری‌های 2 روز اخیر در لبنان خوش بین بود و تصور نمود که حزب‌الله شرایط را به نفع خود تغییر داده است. به هر حال اگر ارتش لبنان به طور همه‌جانبه وارد معرکه شود با توجه به حمایت کشورهای عربی و همچنین حمایت کشورهای غربی از جمله فرانسه و آمریکا از آن امکان تضعیف و زیر فشار گذاشته شدن حزب الله فراهم خواهد شد.»

سطح‌بندی بازی‌گران قدرت درلبنان
روزنامه سرمایه هم در سرمقاله امروز خود با عنوان «نبرد بزرگان در لبنان کوچک» به مسائل پیش‌آمده در لبنان پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه ترجیح داده است به آن بخش از مسائل لبنان بپردازد که بیشتر به معرفی و دورنمایی از ساختار سیاسی قدرت در داخل و خارج از این کشور اختصاص دارد.

این روزنامه بازی‌گران عرصه سیاست و قدرت را در لبنان در سه‌سطح تقسیم‌بندی می‌کند.
به اعتقاد نویسنده، در سطح اول، دو دسته فعال هستند. دسته‌اول به گروه 14 مارس معروف بوده و به رهبری سعد حریری فعالیت می‌کنند و طرفدار دولت هستند. و دسته دوم به 8 مارسی‌ها معروف بوده و مخالف دولت محسوب می‌شوند.

روزنامه مردم‌سالاری، در سطح دوم به نقش سوریه وعربستان در تحولات لبنان می‌پردازد. این روزنامه به نقل از تحلیل‌گران می‌نویسد که لبنان محل زور‌آزمایی ریاض و دمشق است.

در سطح سوم نیز، نویسنده سرمقاله به نقش آمریکا، بریتانیا و کشور‌های اروپائی در تحولات لبنان پرداخته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)