تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گزارش‌های ضد و نقیض از پایان درگیری‌ها در بیروت

منابع خبري لبنان بعدازظهر امروز جمعه از پايان درگيري‌ها در شهر بيروت خبر دادند.

به‌گزارش ايرنا از بيروت، تلويزيون «المنار» رسانه تصويري حزب‌الله به نقل از يك مقام امنيتي لبنان در اين‌باره اعلام كرد: در پي تسلط كامل نيروهاي مخالف دولت لبنان بر مراكز نیروهای نظامي هوادار گروه حاكم در غرب بيروت، درگيري‌هايي كه بين دو طرف از دو روز گذشته آغاز شده بود، پايان يافت.

بر اثر اين درگيري‌ها دست كم ‪ ۱۱‬نفر كشته و ‪ ۲۱‬نفر زخمي شدند.

بر اساس آخرين خبرها، ارتش لبنان در مركز مهم شبه نظاميان جريان سياسي آينده موسوم به «الطريق الجديده» در غرب بيروت، از نيروهاي مسلح گروه حاكم خواسته‌است خود را تسليم كنند.

با این حال شبکه تلويزيوني العربيه بعداز ظهر امروز، از شنيده شدن صداي تيراندازي گسترده در منطقه «الملا» در بيروت خبر داد.

خبرنگار اين شبکه همچنين از شنيده شدن تيراندازي‌هاي متفرقه در ديگر مناطق بيروت خبر داد.

در واكنش به تحولات دو روز گذشته، احمد فتفت وزير ورزش و جوانان لبنان با محكوم كردن اين اقدام مخالفان، عوامل و دلايل اين درگيري‌ها را به قدرت‌هاي خارجي از جمله سوريه نسبت داد.

همچنين ميشل فرعون وزير مشاور دولت لبنان خواستار بازگشت مخالفان به اجراي طرح اتخاديه عرب براي حل بحران كشورش شد.

وليد جنبلاط رييس حزب سوسياليست ترقي‌خواه دروزي لبنان نیز در گفتگويي اعلام كرد وي و سعدالدين حريري رييس جريان سياسي آينده، تمامي دفاتر خود را در بيروت به ارتش لبنان واگذار كرده تا از آنها حفاظت شود.

جنبلاط گفت که هم اکنون در بيروت و تحت حمايت ارتش است.

وي اضافه کرد، كسي نمي‌تواند بر بيروت تسلط يابد و بر تصميم‌هاي دولت بطور يكجانبه سيطره داشته باشد.

لبنان در روزهای گذشته صحنه درگیری‌های خیابانی بین هواداران و مخالفان دولت سینیوره است که محور اصلی این درگیری‌ها محدودسازی شبکه مخابراتی حزب‌الله از سوی دولت و برکناری رئیس فرودگاه بیروت که از نزدیکان جنبش حزب‌الله محسوب می‌شود، بوده‌است.

واکنش ایران به درگیری‌های لبنان
ایران در واکنش به درگیری‌های اخیر در بیروت، این ناآرامی‌ها را به آمریکا و اسرائیل نسبت داد.

گزارش واحد مرکزی خبر حاکی‌است، سخنگوی وزارت خارجه ایران تلاش‌ها و دخالت‌هاي ماجراجويانه آمريکا و اسرائیل را عامل اصلي استمرار وضع نابسامان در لبنان دانست و افزود: اينان که در خلال جنگ ۳۳ روزه با ملت لبنان نتوانستند به «اهداف مغرضانه» خويش دست يابند، از آن پس با انگيزه انتقام‌جويانه، استقلال، سيادت و وحدت ملي لبنان را نشانه رفته‌اند.

وی با ابراز تاسف از وضع نامطلوب در لبنان افزود: تلاش‌هاي بي‌دريغ جمهوري اسلامي براي کمک به ايجاد تفاهم ميان گروه‌هاي مختلف سياسي در آن کشور با مساعدت و همراهي کشورهاي ديگر همراه نبوده است.

وي در عین حال بر استمرار اين تلاش‌ها از جانب تهران تأکيد کرد.


در همین رابطه:
درگیری‌های خیابانی در بیروت
نصرالله: به دنبال جنگ طایفه‌ای در لبنان نیستیم
جنبلاط: برخی اعراب تحت تاثیر امپراطوری پارس هستند

نظرهای خوانندگان

برای هر ایرانی واجب است یک بار این دو نامه ی یک لبنانی را که یکی به ما یرانی هاست و یکی هم به خامنه ی بخواند. اگر دیر و باز هم دیرتر بجنبیم ایران و لبنان هر دو را بازیگران حوزه های علمیه قم و مشهد و... نابود خواهند کرد. شما را بخدا این دونامه را بخوانید و واکنش نشان دهید . اولی این است:
http://www.dreamofjustice.com/teimouri/fa/?nid=456
و دومی اینجاست:
http://www.freenews.blogfa.com/post-766.aspx
این دو نامه نشانگر وضعیت ناگواری ست که حکومت ایران برای لبنان بوجود آورده و هم نشنگری خطری حتمی ست که ایران را تهدید می کند. بهوش باشیم

-- بدون نام ، May 10, 2008 در ساعت 12:10 PM

باسلام به سر دبیر
خواهش من این است که مطلب مرا که با دو نامه ی یک لبنانی به مردم ایران و خامنه ای همراه است را در بخش:« سوریه و ایران متهمان حوادث لبنان » بگذارید. البته اگر مایلید آنرا منتشر کنید. زیرا به نظر من این دو نامه گویای بسیاری است و خصوصا در اینجا دولت یا گروهی نیست بلکه نامه ی یک لبنانی که تا چندیی پیش و بیشتر از بیست و دو سال در ایران بوده. رجب از تهران

-- بدون نام ، May 10, 2008 در ساعت 12:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)