تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نمایشگاه آثار ایران درودی در موزه هنرهای معاصر

نمایشگاه «جاودانه خلیج فارس» ویژه مرور آثار ایران دَرّودی از چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه با ارائه بیش از ۱۷۰ اثر از این نقاش ایرانی تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت و در آن کلیه آثار نقاشی خانم درودی برای نخستین بار گرد هم می‌آید.

عنوان این نمایشگاه - جاودانه خلیج فارس- برگرفته از یکی از آثار خانم درودی است.


ایران درودی هنرمند ایرانی در نمایشگاه آثارش در موزه هنرهای معاصر/ایسنا

ایران درودی، نقاش، کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه در رشته تاریخ هنر است.

وی در گفتگوی ویژه‌اش با زمانه، این نمایشگاه را مهم‌ترین نمایشگاه هنری خود و بازتاب ۵۰ سال کار هنری‌اش دانست.

این هنرمند تاکنون در ۶۰ نمایشگاه گروهی در ایران، فرانسه، بلژیک، سوئیس، آمریکا، مکزیک، ژاپن، استرالیا، کانادا، موناکو، آلمان و امارات شرکت کرده و مقالاتی درباره تاریخ هنر و نقد هنری به چاپ رسانده‌است.

سبک نقاشی او فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) و تا حدی هیجان‌نمایی (اکپرسیونیسم) است و بسیاری از منتقدان هنری برای او سبک و روشی ویژه قائلند.

کویر، نور و نفت از مضمون‌های آثار هنری خانم درودی است.

از تابلوی مشهور وی تابلوی «نفت» است که احمد شاملو برای آن شعری به نام «رگ‌های ما، رگ‌های زمین» سروده و عباس کیارستمی آن را دستمایه پوستر اصلی این نمایشگاهش قرار داده‌است.

ایـران درودی متولد ۱۳۱۵ مشهد و دانش‌آموخته رشته نقاشی از مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس است. درودی نخستین نمایشگاه انفرادی خود را سال ۱۳۳۷ در فلوریدا برگزار کرد.

آثار این هنرمند سال ۱۳۳۹ برای اولین بار در ایران در تالار فرهنگ به نمایش درآمد. وی از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ بیش از ۱۹۰۰ دقیقه فیلم مستند برای تلویزیون ایران با عنوان «شناسایی هنر» ساخته‌است. از او دو کتاب هنری نیز منتشر شده‌است.

نظرهای خوانندگان

سلام و درود بر شما - خوشحالم كه يك ايراني باز هم در رأس قرار دارد و هنرش در دنيا مطرح است . او يك اسطوره است و برايشان آرزوي موفقيت و سلامت دارم. پايدار و برقرار باشيد هنرمند نازنين- روزگار خوش و ايام به كامتان

-- فريده صيادي ، May 13, 2008 در ساعت 11:07 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)