تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

توصیه به مخالفان خاتمی
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «توصیه‌ای به مخالفین خاتمی» به قلم علی اشراقی به موضوع تذکر نمایندگان مجلس درباره محمد خاتمی پرداخته است.

این روزنامه با اظهار شگفتی از چنین اقدامی از سوی 77 نماینده مجلس هفتم می‌نویسد: «باید از منتقدان وی پرسید که آقای خاتمی مگر چه گفته است که تا این حد برآشفته شده‌اند؟ سخنان ایشان مگر غیر از تبیین آرمان‌ها و اهداف امام و انقلاب است؟»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ادامه می‌نویسد که آقای خاتمی در طول هشت سال دوران ریاست جمهوری‌اش از موقعیت خود سوء استفاده نکرده است.

مردم‌سالاری در نقد رفتار‌های اخیر برخی از محافظه‌کاران در مورد خاتمی می‌آورد: ‌«اگر هم امروز تخریب آقای خاتمی صورت می‌گیرد به علت نگرانی از حضور مجدد ایشان در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است، به همین علت من به مخالفان ایشان توصیه می‌کنم اگر نگران به صحنه آمدن آقای خاتمی هستید، حتما ایشان را تشویق کنید چون انسان‌ها را از هر چه منع کنید بر انجام آن مصرتر می‌شوند.»

مخالفت با استیضاح وزیر بازرگانی
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «پاسخ به مردم مقدم بر گریز از استیضاح» به قلم حمید حسینی به موضوع استیضاح وزیر بازرگانی در مجلس هفتم پرداخته است.

این روزنامه با نامناسب خواندن تقارن گرانی‌ها با استیضاح وزیر بازرگانی می‌نویسد: ‌«در شرایط فعلی که ارزاق عمومی به خصوص کالای مهمی مانند برنج به شدت گران شده وزارت بازرگانی باید یکی از نهادهای دلگرمی مردم و ایجاد آرامش در جامعه باشد.»

سرمایه در ادامه سرمقاله خود می‌نویسد:‌ «در شرایط فعلی استیضاح وزیر تنها نتیجه‌اش از دست رفتن تمرکز برنامه‌ریزان وزارت بازرگانی برای مهار این مشکل است. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد وزارت بازرگانی بیش از آن‌که به فکر مهار گرانی ارزاق عمومی باشد به فکر گرفتن رای اعتماد دوباره و جستن از گردنه استیضاح است.»

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند که دولت در ابتدا باید جلوی گرانی‌ها را بگیرد و بعد فکری به حال نرخ تورم کند.

پیشنهاد به محافظه‌کاران
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «جبهه متحد اصول‌گرایان» به قلم محمد‌کاظم انبارلویی به موضوع اتحاد محافظه‌کاران در پرتو این نام و جریان پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت، جبهه‌متحد اصول‌گرایان بعد از انتخابات به حیات خود ادامه خواهد داد.

این روزنامه در تشریح این پیش‌بینی استدلال می‌کند که این جبهه هم‌اکنون گفتمان مسلط بر جامعه است و باید بر عهدی که با مردم بسته، استوار و پابرجا بماند.

رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود پیشنهاد می‌کند که ساختار گروه 5+6 در جریان محافظه‌کاران همچنان باقی بماند و با تدوین آئین‌نامه‌ای تصمیمات این گروه حقوقی شود.

هشدار به روزنامه کیهان
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «هشدار به حرمت‌شکنان حریم مرجعیت» به سرمقاله روزنامه کیهان درباره آیت‌الله یوسف صانعی واکنش نشان داده است.

این روزنامه با انتقاد از لحن روزنامه کیهان در برخورد با آقای صانعی می‌نویسد: «ایشان (شریعتمداری) و برخی همکارانشان ارزش‌ها، فقاهت، دیانت و انقلا‌ب را تنها با کولیس و شاقول قدرت و وفاداری به حوزه اقتدار خود و هم‌جناحی‌های خویش تفسیر می‌کنند. وگرنه کیست که نداند، مرجعیت در طول تاریخ این سرزمین حرمت، قداست و منزلتی داشته که کمتر قدرتی توانسته است به جنگ آن برود.»

اعتماد‌ملی در ادامه سرمقاله خود با ابراز تاسف از برخورد‌هایی این‌چنینی با مراجع مذهبی می‌آورد: «نگرانی دیگر به بدعتی بازمی‌گردد که این حضرات درصدد انجام آن هستند. آن بدعت خطرناک سنگ‌اندازی و ناخن‌کشی به ساحت اجتهاد پویا و زنده شیعه است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «امروز به راستی باید نگران بود که گروه‌های فشار به نیابت از عوام درصدد تنگ کردن عرصه برای اجتهاد شیعه و مرجعیت پویا و بیداردل هستند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)