تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عراق خواستار مذاکره ایران و آمریکا شد

هوشیار زیباری وزیر امور ‌خارجه عراق از ایران و آمریکا خواست از متهم کردن یکدیگر دست بردارند و برای برگزاری چهارمین دور از مذاکرات با هدف حل مشکلات امنیتی عراق بر سر یک میز بنشینند.

به گزارش رویترز، زیباری با بیان این‌که مذاکرات بین این دو دشمن دیرینه به میزبانی عراق با بن‌بست روبه‌رو شده است، ابراز امیدواری کرد این مذاکرات هرچه سریع‌تر از سر گرفته شود.

مذاکرات آمریکا و ایران درباره امنیت عراق، یکی از معدود نشست‌هایی است که طرفین با یکدیگر تماس دیپلماتیک مستقیم داشته‌اند.

عراقی‌ها بارها گفته‌اند نمی‌خواهند خاک کشورشان میدان جنگ امریکا و ایران باشد.

زیباری در کنفرانسی خبری گفت: «ما معتقدیم بازگشت ایران و آمریکا به میز مذاکره برای گفت و گو درباره مسائل امنیتی عراق از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما تحقق چنین امری در حال حاضر امکان‌پذیر نیست؛ چرا که واشنگتن و تهران اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح می‌کنند.»

واشنگتن، تهران را به کمک تسلیحاتی، مالی و آموزشی به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه متهم می‌کند که حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی در عراق انجام می‌دهند. اما ایران با رد چنین اتهاماتی، می‌گوید که حضور نیروهای آمریکایی در عراق عامل ناآرامی‌ها و خشونت‌ها در این کشور است.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه عراق از تأخیرهای مکرر در تعیین تاریخ برای دور جدید مذاکرات مقامات آمریکا و ایران برای گفت وگو درباره امنیت عراق ابراز ناامیدی کرده است.

مقامات آمریکایی و ایرانی سال گذشته سه دوره مذاکره برای دستیابی به موضعی مشترک برای برقراری ثبات در عراق برگزار کردند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)