تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض ایران به طرفداری عراق از امارات

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمایت عراق از ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس، تهران به بغداد اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «سفیر عراق به وزارت امور خارجه دعوت و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران رسما به وی اعلام شده است.»

محمد‌علی حسینی افزود:‌ «از دولت عراق درخواست شد تا مواضع خود را اصلاح کند.»

تهران در حالی به مواضع هفته گذشته بغداد در خصوص جزایر سه‌گانه اعتراض می‌کند که امروز (سه‌شنبه) خبرگزاری نووسیتی اعلام کرد که مصر از ادعای امارات بر مالکیت بر جزایر سه‌گانه حمایت کرده است.

روز دهم اردیبهشت، خبرگزاری رسمی امارات عربی متحده (وام) گزارش داده بود که دولت عراق با ارسال یادداشتی به وزارت امور خارجه امارات بر حمایت بی‌قید و شرط خود از تمامیت ارضی امارات در خصوص جزایر سه‌گانه تأکید کرده است.

با وجود اختلافات امارات و ایران در این خصوص دو طرف مناسبات نزدیکی دارند؛ به طوری که ایران مهم‌ترین شریک تجاری امارات است و ایرانی‌ها بخش قابل توجهی از جمعیت امیرنشین دوبی را تشکیل می‌دهند.

از زمان سرنگونی صدام حسین، ایران مناسبات گرمی با عراق برقرار کرده است.

با این حال هم‌زمان با ادعای آمریکا مبنی بر مداخله ایران در عراق، دولت این کشور چند روز پیش اعلام کرد کمیته‌ای امنیتی تشکیل خواهد داد تا درباره اسناد مربوط به مداخله ایران در امور عراق تحقیق کند.

این در حالی است که ایران هر گونه اتهام مداخله در عراق را به شدت رد می‌کند.


در همین رابطه:
حمایت عراق از ادعای مالکیت امارات بر جزایر ایرانی
حمایت سران عرب از ادعای امارات بر جزایر ایرانی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)