تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عقب‌نشینی بخشی از نیروهای آمریکا از عراق

هم‌زمان با تماس‌های دیپلماتیک تهران و بغداد برای متوقف کردن موج نبردهای خیابانی مرگ‌بار با شبه‌نظامیان شیعه، ارتش آمریکا اعلام کرد خروج ۳۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی از عراق در حال انجام است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، یگان‌های نظامی آمریکا در بغداد اعلام کردند سربازانی که در ماه فوریه ۲۰۰۷ برای افزایش ناگهانی نیروها وارد عراق شده‌اند، در چند هفته آینده به پایگاه خود در «فورت بنینگ» ایالت جورجیا باز خواهند گشت.

سرگرد وینفیلد دانیلسون گفت که یک‌سوم از این ۳۵۰۰ نیرو قبلاً از عراق خارج شده‌اند و سایر این سربازان نیز در حال بازگشت هستند.

این اقدام مطابق با طرح جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج ۳۰ هزار نیروی اضافی از عراق صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در حالی بیان می‌شود که عراق برای آشتی با دشمن سابق خود، ایران اقداماتی انجام داده است.

با وجود این واشنگتن و ارتش آمریکا گروه‌های مرتبط با ایران را به حمایت از شبه‌نظامیان شیعه که در بغداد با نیروهای آمریکایی مبارزه می‌کنند، متهم کرده‌اند.

فرماندهان آمریکایی می‌گویند که افراد شبه‌نظامی که در شهرک صدر بغداد با نیروهای آمریکایی درگیر هستند، از راکت‌ها و بمب‌هایی که گروه‌های ایرانی در اختیارشان گذاشته‌اند، استفاده می‌کنند.

تام کیسی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته به خبرنگاران گفت: «تا زمانی که ایرانی‌ها رفتار خود را تغییر ندهند، مذاکره با آن‌ها در خصوص هر موردی بیهوده است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش مشابهی به نقل از تام کیسی نوشت که تهران می‌گوید از دولت عراق حمایت می‌کند؛ اما هیچ اقدامی برای پرداختن به مشکلات اساسی موجود صورت نداده است.

از سوی دیگر، محمد‌علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته ‌است: در حالی که ما شاهد بمباران آشکار عراقی‌ها از سوی نیروهای اشغال‌گر آمریکایی هستیم، مذاکره ثمری نخواهد داشت.

دست‌کم ۱۶۶ نیروی نظامی آمریکا در سال جاری میلادی در عراق کشته شده‌اند و از زمان حمله آمریکا به عراق در ماه مارس ۲۰۰۳، شمار تلفات ارتش آمریکا بالغ بر ۴۰۷۱ تن بوده است.

نظرهای خوانندگان

تشریفشان را ببرند و سایه منحوس و مرگبار خود را از سر مردم عراق و منطقه کم کنند.

-- امیر ، May 7, 2008 در ساعت 02:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)