تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«اظهارات کلینتون؛ دکترین جدید آمریکا»

ولی‌نصر عضو شورای روابط خارجی آمریکا، سخنان اخیر هیلاری کلینتون مبنی بر محو ایران در صورت حمله این کشور به اسراییل را نشانه دکترین جدید آمریکا در بازدارندگی فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌داند.

کلینتون دوشنبه گذشته از تهدید ماه گذشته‌اش مبنی بر محو جمهوری اسلامی در صورت استفاده این کشور از تسلیحات هسته‌ای علیه اسراییل دفاع کرده بود.

ولی نصر روشنفکر ایرانی-آمریکایی و از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا به خبرگزای فرانسه گفت که هرچند تهدید کلینتون، حاوی مولفه‌های تبلیغاتی بود، اما کلیات رویکرد آتی آمریکا نسبت به ایران نیز در آن مشاهده می‌شود.

نصر افزود: «مسئله مهم‌تر این است که سخنان فوق، محور این مسئله را که در صورت کارا نبودن سیاست‌های فعلی بوش چگونه باید ایران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای متوقف کرد، تغییر داد و رئوس نوعی دکترین بازدارندگی جدید را مطرح کرد.»

این در حالی است که جف گرین کارشناس مسائل راهبردی و مسئول برنامه‌های تبلیغاتی کلینتون نیز گفت که محور بحث کلینتون، در وهله نخست چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و دوم مغایرت سیاست وی در زمینه تعامل با تهران با رویکرد بوش است.
این در حالی است که آن‌چه به عنوان دکترین جدید کلینتون و امریکا عنوان می‌شود با سیاست‌های بوش که او هم مرتب در خصوص گزینه نظامی به ایران هشدار می‌داد، تفاوت چندانی ندارد.

گرین در یک کنفرانس رسانه‌ای تلفنی گفت که تشکیلات رهبری ایران نباید تردید داشته باشد که در صورت ریاست‌جمهوری کلینتون، کشورشان با «اقدامات تلافی‌جویی گسترده‌ای از سوی ما» مواجه خواهد شد.
وی افزود: «کلینتون معتقد است که این بهترین راه برای جلوگیری از حمله است.»

در همین حال، اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان کلینتون را به دامن‌زدن به درگیری‌های بین‌المللی درست قبل از انتخابات متهم کرد و گفت: «به کارگیری عبارت محو و نابود کردن، ادبیاتی است که شاهد استفاده از آن توسط جرج بوش در هفت سال گذشته بوده‌ایم.»

در همین رابطه
انتقاد اوباما از کلینتون بر سر ایران

اعتراض ایران به اظهارات هیلاری کلینتون

کلینتون، ایران را به حمله نظامی تهدید کرد

نظرهای خوانندگان

Hilary clinton ghalat karde ba hame awan va asabaesh.

-- بدون نام ، May 6, 2008 در ساعت 12:00 PM

ولی نصر نه ایرانی است و نه روشنفکر. او یکی ازسنخگویان لابی صیهونیسم است. لطفا" دقت
کنید واورا با این اسامی نام نبرید.

-- بدون نام ، May 7, 2008 در ساعت 12:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)