تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نقد سیاست‌های اقتصادی دولت
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «پول بی‌ارزش می‌شود» به قلم محسن صفائی‌فراهانی به موضوع تغییر نرخ بهره‌بانکی پرداخته است.

به‌عقیده سرمقاله‌نویس این روزنامه به علت آن‌که فرآیند تولید در ایران به کندی صورت می‌گیرد، برای دستیابی به سود‌های بیشتر و سریع‌تر همه فعالیت‌ها به سمت امور غیرتولیدی سوق یافته است.

کارگزاران همچنین با انتقاد از برخورد‌های دستوری با اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی می‌نویسد که با همین نرخ بهره 12 درصدی نیز نمی‌توان مشکل اقتصاد ایران را حل و فصل کرد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اختلاف نرخ تورم و نرخ بهره در اقتصاد ایران می‌آورد: «اقتصاد ایران در دوران کنونی گرفتاری‌های بسیاری را تجربه می‌کند که بسیاری از آن‌ها از سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت ناشی شده است.»

نقد عملکرد جمهوری اسلامی
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «بازخوانی موانع- تقویت نقاط قوت» به بررسی بخشی از دیگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای در مورد نظام جمهوری اسلامی پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به سخنان اخیر آقای خامنه‌ای در مورد تبیین موانع درونی حرکت انقلاب اسلامی می‌نویسد:‌ «هنگامی می‌توان قضاوتی جامع و تام در باب گذشته انقلاب اسلامی ارائه داد که از رویکرد کلان‌‌نگر استفاده شود.»

رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسد: «اکنون که جمهوری اسلامی با اقتدار و عزت، شکوه جشن 30 سالگی خود را در معرض دید جهانیان می‌‌گذارد، به بالاترین سطوح کارآمدی و توانمندی خود که به همت ملت رشید ایران خلق گشته، نائل آمده است.»

تشکیل سازمان محافظه‌کاران
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «سازمان تصمیم‌ساز» به محافظه‌کاران پیشنهاد کرده است سازمانی برای حفظ و ارتقای موقعیت داخلی خود راه‌اندازی کنند.

این روزنامه با تاکید بر ضرورت تدوین «مدل» و ترسیم «نقشه راه» برای محافظه‌کاران به منظور حرکت به سمت آرمان‌ها و اهداف خود می‌نویسد: «اصول‌گرایان مسئولیت بزرگی بر دوش دارند که ادای این مسئولیت جز با تدوین مدل و ترسیم نقشه راه و برآورد فرصت‌ها، امکانات و ظرفیت‌ها، و موانع و چالش‌ها امکان‌پذیر نیست.»
کیهان در سرمقاله خود با توصیه به محافظه‌کاران برای حفظ وحدت درونی خود می‌آورد:‌ «اختلاف افکنی با شیوه‌های جدید و عملیات روانی وسیع برای رویارو قرار دادن چهره‌ها و جریان‌های اصول‌گرا، کانون طراحی‌های جبهه ضدانقلاب خارجی و عمله‌های سیاسی- رسانه‌ای آن‌ها در داخل کشور است. با تکریم و احترام و رحمت و محبت نسبت به هم، به جای میل به استخدام دیگران در خدمت خود می‌توان بر بسیاری از این دام‌گذاری‌های دشمنان اصول‌گرایی فائق آمد.»

آمار واقعی فقر در ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «50 درصد جمعیت زیر فقر» به نقد و بررسی جدیدترین آمار‌های اعلام شده از میزان فقر در ایران پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به آمار‌هایی که نشان از فقر 15 درصدی مردم ایران دارد می‌نویسد: «به نظر می‌رسد که آمار اعلام شده مربوط به خط فقر خشن است که جامعه به آن دچار شده و تعداد افراد زیر خط فقر بیش از این هاست و حدود 50 درصد جمعیت با مشکل فقر روبه رو است.»

به‌نوشته سرمقاله‌نویس سرمایه، خطی که 50 درصد مردم ایران را فقیر معرفی می‌کند بر مبنای درآمد دو دلار در روز سنجیده شده است که این مسئله نشان می‌دهد 50 درصد مردم ایران روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند.

سرمایه در پایان با انتقاد از سازوکار‌هایی که به گسترش فقر در ایران دامن می‌زنند، به مقام‌های اقتصادی کشور توصیه می‌کند که «با فراگیر کردن قانون تامین اجتماعی» تا حدودی خط فقر را در کشور کاهش دهند.

نظرهای خوانندگان

تحلیل روز نامه سرمایه کاملا" درست است چون حقوق بگیرها این روزها بدون اینکه افزایش حقوق داشته باشند مخارجشان نسبت به پارسال دو برابر شده است . من شهرستانی هستم و بنا بر دلایلی 3سال است ساکن تهران شده ام در این مدت خدا را گواه می گیرم اجاره منزل مسکونی من دو برابر شده است . اینهم از سهم نفت که سر سفره من آمده است .آیا پرداخت ودیعه 50میلیون تومانی به اضافه اجاره 200هزار تومانی من را فقیر نکرده است آنهم در یک محله متوسط تهران .

-- ارک ، May 6, 2008 در ساعت 09:13 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)