تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نقد دیپلماسی ایران در عراق
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «بن‌بست دیپلماسی در عراق» به قلم صادق زیبا کلام به بررسی مواضع دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در خصوص تحولات عراق پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اذعان به این‌ نکته که عراق محل حساب‌کشی ایران و آمریکا علیه یکدیگر شده است، به مقامات تهران توصیه می‌کند: «عراق و آینده آن ایجاب می‌کند که ما با آمریکایی‌ها به جای رقابت در عراق، همکاری با یکدیگر داشته باشیم، چراکه هم ایران و هم آمریکا در ثبات، آرامش و توسعه عراق چه بخواهند چه نخواهند شریکم.»

کارگزاران با انتقاد از این سیاست ایران که بدنبال شکست آمریکا در عراق است، هشدار می‌دهد: «همه فکر و ذکرمان این شده که با همه وجود آرزو کنیم آمریکایی‌ها روز به روز در عراق گرفتار شوند، در حالی‌که یادمان رفته که شکست آمریکایی‌ها در عراق در حقیقت به مثابه شکست نظام جدید خواهد بود؛ نظامی که ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان و منطقه از به وجود آمدن آن استقبال کرده و همه‌جوره در جهت تایید و تثبیت آن گام برداشته و هزینه کرده است.»

این روزنامه همچنین می‌نویسد که ایران در عراق نتوانست میان منافع ملی‌ از یک‌سو و ایدئولوژی خود از سویی دیگر که ضدیت و دشمنی با آمریکا بود موازنه‌ای برقرار کند.
کارگزاران در ادامه سرمقاله خود می‌آورد که نشانه‌های شکست دیپلماسی ایران در عراق در حال نمایان شدن است.

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند که برای جلوگیری از چنین اتفاقی، ایران باید به جای تنش، ضدیت و مبارزه با آمریکا، صلح، ثبات و آینده عراق را در صدر اولویت‌های خود قرار بدهد.

تهدید کشور‌های غربی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «دیپلمات‌ها در بن‌بست» به بررسی نتایج نشست اخیر کشور‌های پنج‌به علاوه‌‌یک درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پرداخته است.

این روزنامه با انتقاد از ارائه دوباره بسته‌ مشوق‌های جدید این کشور‌ها به ایران در برابر تعلیق غنی‌سازی در زمان مذاکرات از سوی تهران می‌نویسد: «درخواست تعلیق در حین مذاکرات در حالی‌که اساساً معلوم نیست این مذاکرات قرار است چه زمانی آغاز شود، چه زمانی پایان یابد و هدف از آن تعطیل کردن برنامه ایران است یا دریافت تضمین‌هایی برای صلح آمیز باقی ماندن آن، دقیقاً همان اتفاقی است که در پاییز سال 1383 در جریان توافقنامه پاریس رخ داد و خیلی زود به بن‌بستی آشکار انجامید.»

روزنامه کیهان در ادامه سرمقاله خود با اشاره به این نکته که پیشتر ایران مشوق‌های بالاتر از این بسته جدید مشوق‌ها را رد کرده است، از کشور‌های غربی می‌پرسد: «ایران چرا باید تکه کاغذی که چیزی جز تکرار مشتی حرف‌های بی ارزش نیست را جدی بگیرد؟!»

این روزنامه همچنین کشور‌های اروپایی را تهدید می‌کند که اگر ایران بخواهد با بسیج کوچک‌ترین امکانات خود می‌تواند «بازی‌های بسیار پیچیده آن‌ها را در هرگوشه از این منطقه بی نهایت حساس به هم بریزد و بلکه نابود سازد.»

جایگاه کتاب در ایران
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «ما و کتاب» به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران به بررسی جایگاه کتاب در زندگی روزمره ایرانیان پرداخته است.

این روزنامه با اظهار تاسف از پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در ایران می‌نویسد: «اصولا‌ کتابخوانی و مطالعه برای ایرانیان تبدیل به یک فرهنگ روزمره نشده است. این حقیقت تلخ را می‌توان با ارزیابی از فرهنگ عمومی و جاری کشور درک کرد.»

اعتماد‌ملی در ادامه سرمقاله خود همچنین با انتقاد از تیراژ کتاب در ایران می‌آورد: «در بهترین وضعیت، شمارگان کتب در ایران بسیار کم و ناچیز است. کافی است شمارگان انتشار کتب در ایران را با کشورهایی چون پاکستان، هندوستان، ترکیه، امارات عربی متحده و چین مقایسه کنیم. نتیجه نباید چندان مناسب باشد.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «دولت نهم اگر در هیچ حوزه‌ای فعال نبوده باشد، در امر کنترل و ممیزی ید طولا‌یی دارد. صف منتظران ممیزی کتب، سانسورهای غیرضروری و بیشتر سلیقه‌ای و محدودیت‌های مضاعف، شرایط بغرنجی را برای اهل معرفت فراهم آورده است.»

تحلیل یک دیدار اقتصادی
روزنامه سیاست‌روز در سرمقاله امروز خود با عنوان «اتحاد بانک و بخش خصوصی» به مناقشه نهاد‌های دولتی در مورد بسته جدید بانک‌مرکزی پرداخته است.

به نوشته این روزنامه در حالی‌که وزارت کار و برخی از نهاد‌های دولتی مخالف اجرای بسته بانک‌مرکزی هستند، این طهماسب مظاهری رییس‌کل این بانک مرکزی است که سعی دارد با همکاری بخش خصوصی مقدمات اجرای آن را فراهم کند.

این روزنامه با اشاره به دیدار روز گذشته آقای مظاهری با صاحبان صنعت و تجارت، می‌نویسد: «پس از آن‌که رییس بانک مرکزی نتوانست کابینه را برای اجرای این بسته با خود همراه سازد، اکنون دست به دامان اتاق و بخش خصوصی شده تا آنان گواهی دهند که این سیاست‌ها نه فقط منجر به رکود نخواهد شد بلکه اصولا‌ برای ایجاد رونق اقتصادی وجود و اعمال انضباط در رفتار اقتصادی ضروری است.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)