تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«انصراف شل و رپسول از طرح گاز طبیعی در ایران»

درحالی که یک روزنامه اسپانیایی از انصراف شرکت هلندی- انگلیسی رویال داچ شل و شرکت رپسول در اجرای طرح گاز طبیعی 10 میلیارد دلاری در ایران خبر داده است، یک مقام بلند پایه شرکت‌ملی نفت این کشور گفت که از این مسئله هیچ اطلاعی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه اکسپنشن اسپانیا در شماره روز شنبه خود نوشت که این دو شرکت بزرگ نفتی در حال مذاکره با ایران برای کنار‌کشیدن از این طرح گازی هستند و علت آن تا حدودی فشار‌های امریکاست.

حجت‌الله غنیمی‌فرد مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسشی درباره گزارش منتشر شده در این روزنامه اسپانیایی گفت: «هیچ‌گونه اظهار نظر رسمی در این زمینه نشنیده‌ام و در هیچ‌کدام از مذاکرات داخلی نیز به این مسئله اشاره نشده است.»

بر اساس این گزارش، این روزنامه اسپانیایی نوشته است که شرکت‌های رویال داچ شل و رپسول خواستار موافقت ایران با مسکوت‌ماندن برنامه‌های آن‌ها در توسعه بلوک 14 از میدان پارس جنوبی هستند، اما درعین حال می خواهند اجازه داشته باشند در آینده در صورت بهبود جو سیاسی- بین‌المللی در مناقصه بخش‌های دیگر این میدان گازی شرکت کنند.

ایران دومین ذخایر عظیم گاز را در جهان در اختیار دارد اما تحریم‌های امریکا علیه این کشور باعث شده است تا روند توسعه صادرات گاز آن با کندی روبرو شود.

مناقشه هسته‌ای ایران با غرب، شرکت‌های غربی را در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران بسیار محتاط کرده است.

این روزنامه اسپانیایی همچنین نوشت که شل و رپسول در تلاش هستند تا به ایران کمک کنند شرکای جدیدی را برای این طرح گازی پیدا کند که به احتمال زیاد شرکت گازپروم روسیه، گروه نفتی هند و شرکت‌های چینی گزینه‌های مورد نظر هستند.

شرکت‌های آسیایی به ویژه شرکت‌های چینی و هندی که با نیاز روزافزون انرژی روبرو هستند از خود آمادگی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در ایران نشان داده‌اند.

گروه سینوپک چین ماه دسامبر گذشته قراردادی را برای توسعه میدان نفتی یادآوران با ایران امضاء کرد. هند نیز درحال گفت‌وگو با ایران درباره برنامه‌هایی است که گاز ایران را به این کشور انتقال می‌دهد. روسیه که بزرگ‌ترین تولید کننده گاز در جهان به شمار می‌رود هم در طرح هایی در ایران مشارکت دارد.

نظرهای خوانندگان

نگوییم ایران دومین ذخایر عظیم گاز را در جهان در اختیار دارد ... بگوییم قطر با سرعت نور در حال برداشت است(از شروع حفر یک چاه تا بهره برداری حداکثر 4ماه.. آنهم با بیش از 25 دکل حفاری)اما ایران سالی یک چاه هم نمی زند... واقعیت را پاس بداریم

-- Ehsan ، May 8, 2008 در ساعت 04:12 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)