تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وزیر بازرگانی استیضاح می‌شود

شانزده نماینده مجلس برای پاسخگویی مسئولان دولتی در مورد رشد فزاینده گرانی‌ها در ایران، طرح استیضاح وزیر بازرگانی دولت محمود احمدی‌نژاد را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند.

در این طرح، هشت دلیلِ واردات بی‌رویه شکر، بی‌ثباتی در نرخ تعرفه‌های واردات، حمایت نکردن از واحد‌های تولیدی، اعمال سیاست‌های غلط بازرگانی، اجرا نکردن کامل و دقیق قانون نظام صنفی، اجرا نکردن قانون مجلس درباره سهمیه آرد روستائیان، ناتوانی در تنظیم بازار کالا و اجرا نکردن صحیح و کامل قانون ساماندهی مبادلات مرزی برای استیضاح مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی، ذکر شده است.

به‌گفته امضاء کنندگان، این استیضاح روز سه‌شنبه از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول خواهد شد.

خبرگزاری‌ها امروز (یکشنبه) با مخابره این خبر به نقل از برخی امضاء کنندگان اعلام کردند که نمایندگان مجلس برای پاسخگویی مقامات دولتی چنین تصمیمی گرفته‌اند.

این نمایندگان در حالی طرح استیضاح این مقام بازرگانی را امضاء کرده‌اند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، تصویب بودجه تورم‌زای سال ۸۷ از سوی مجلس مهمترین عامل رشد نرخ تورم در ماه‌های اخیر است.


تصویب بودجه "تورم‌زای" سال ۸۷ در مجلس

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته در جمع مردم شیراز با دفاع از عملکرد اقتصادی دولت، ریشه گرانی‌ها را در تحولات اقتصادی جهان خوانده و اعلام کرد که همه جای جهان هم‌اکنون شاهد گرانی است.

اما مراجع بلند‌پایه مذهبی در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ کالا و خدمات، انتقاد‌های خود را نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت افزایش داده‌اند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله مصباح‌یزدی و آیت‌الله موسوی‌اردبیلی از جمله روحانیان بلند‌پایه‌ای هستند که در ماه‌های اخیر خواستار اصلاح وضع معیشتی مردم شده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به موج رو به گسترش انتقاد‌ها گفته است که برخی دست‌های مخالف داخلی که به فساد دامن می‌زنند عامل اصلی نابسامانی‌های اقتصادی هستند و وی قصد دارد تا آخرین نفس با مراکز فساد مقابله کند.

در همین رابطه
انتقاد مراجع مذهبی از سیاست‌های اقتصادی دولت

هشدار آیت‌الله خامنه‌ای درباره بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی

هشدار اتاق بازرگانی تهران درباره افزایش نرخ تورم

نظرهای خوانندگان

باعث تعجب است که وضع تورم در ایران تاسف برانگیز است ولی در رسانه‏ها دائماً از رکود اقتصادی در آمریکا گفته می‏شود و همراه با یک تصویر بزرگ از تخم مرغ افزایش قیمت تخم مرغ در آمریکا را بزرگ جلوه میدهند. در صورتی که در مورد ایران مدام توصیه می‏شود که نگاه جزئی نداشته باشید و نگاه کلان داشته باشید. رطب خورده منع رطب چون کند؟

-- خسته ، May 5, 2008 در ساعت 02:41 PM

اگه دیدی در شهری چندین بار دزدی شده و دزد دست گیر نشده بدان حاکم شهر خودش دزد است.
رهبر و ریس جمهور و بقیه سران و بزرگان ممکلت یک از یک فرقه و دیگاه هستند.

-- بدون نام ، May 6, 2008 در ساعت 02:41 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)