تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«بخش خصوصی، بهترین متحد امریکا علیه ایران»

یک مسئول وزارت خزانه‌داری امریکا گفت که بانک‌ها با فراتر رفتن از الزامات قانونی، قوی‌ترین متحدان امریکا در کمک به اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند.

به گزارش رویترز، استوارت لوی معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری امریکا گفت که تحریم‌های مالی هدفمند علیه بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی ایران در ایجاد نارضایتی بین ایرانی‌ها اثرگذار بوده‌اند.

لوی که در کمیته یهودیان امریکا در واشنگتن سخن می‌گفت افزود: «بخش خصوصی بهترین متحد ما در این مبارزه بوده است، به‌ویژه در بخش بانکی آن‌چه ما مشاهده می‌کنیم بانکهایی هستند که کاملا از الزامات قانونی شان فراتر رفته‌اند؛ چون آن‌ها نمی‌خواهند در رفتارهای ممنوعه دخالت داشته باشند، کارهای تروریست‌ها، تکثیرکنندگان سلاح‌های هسته‌ای و قاچاقچیان مواد مخدر را انجام دهند.»

بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری امریکا شماری از شرکت‌های ایرانی و از جمله چهار بانک دولتی را که واشنگتن می‌گوید با برنامه هسته ای این کشور ارتباط دارند یا حمایت مالی از تروریست‌ها به عمل می‌آورند در فهرست سیاه خود قرار داده است.

لوی گفت که بانک مرکزی ایران همچنان به درخواست اشاره نشدن به نام‌های شرکت‌های ایرانی در معاملات، برای تلاش برای فرار از تحریم‌ها ادامه می‌دهد. اما وی از گفتن اینکه آیا وزارت خزانه‌داری انجام معامله با خود بانک مرکزی ایران را ممنوع خواهد کرد یا خیر خودداری کرد.

لوی بعد از سخنرانی‌اش به رویترز گفت: «ما درباره آن‌چه که ممکن است انجام دهیم صحبت نمی‌کنیم. آن‌چه ما دیده ایم این است که بانک مرکزی ایران درگیر روش‌های فریبکارانه‌ای شده است. هدف از تلاشهایی که تشریح کردم یعنی حذف نام این شرکت‌ها از معاملات و تلاش برای کمک به شرکت‌ها و بانک‌ها فرار از تحریم‌هاست و این آن چیزی است که بانک‌های بین‌المللی باید در مورد آن توجیه شوند.»

این گزارش حاکی است وی با اشاره به انتقادهای اخیر از سیاست اقتصادی محمود‌ احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران از سوی علی لاریجانی نماینده پارلمان این کشور که سابقا مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود گفت که نارضایتی فزاینده‌ای در بین ایرانی‌ها در مورد سوء مدیریت اقتصادی و تورم افسارگسیخته وجود دارد.

لوی افزود که تحریم‌های مالی می‌توانند سرمایه گذاری‌های به‌شدت مورد نیاز در بخش حیاتی نفت ایران را تحت فشار قرار دهند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)