تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از تحدید آزادی مطبوعات در اروپا

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای در روز جهانی آزادی مطبوعات سه می (14 اردیبهشت) برای نخستین‌بار از وضعیت روزنامه‌نگاران در برخی کشور‌های اروپایی ابراز نگرانی کرد.

بیانیه این سازمان که در برخی وب‌سایت‌های فارسی زبان منتشر شده، با اذعان به آزادی‌مطبوعات در کشور‌های اروپایی در عین‌حال از وضعیت فعالیت مطبوعاتی در کشور‌هایی چون، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ایرلند‌شمالی و دانمارک ابراز نگرانی شده است.

متن کامل بیانیه را بخوانید

براساس بیانیه این سازمان در کشور فرانسه بین سال‌های 2005 تا 2007 «ده‌ها عکاس، فیلم‌بردار و گزارشگر مورد تعرض قرار گرفته‌اند.» در ایتالیا نیز بسیاری از خبرنگاران برای در امان ماندن از تهدیدات مافیا‌ها در این کشور «تحت حفاظت پلیس زندگی و کار می‌کنند.»

این سازمان همچنین در بیانیه خود از تهدیدات گروه جدائی‌طلب باسک در اسپانیا علیه برخی روزنامه‌نگاران ابراز نگرانی کرده و به‌نقل از یک روزنامه‌نگار که نامش فاش نشده می‌‌آورد: «مشکل به روی‌هم جمع شدن خشونت در فضای سرد، کار ما را با دشواری روبرو می‌کند. سال‌هاست که این اوضاع ادامه دارد، من دیگر خسته شده‌ام.»

در بیانیه سازمان همچنین از تهدید شدن خبرنگاران به مرگ در کشور‌های ایرلند‌شمالی و دانمارک نیز ابراز نگرانی شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز دشمنان آزادی مطبوعات در جهان را در سال جاری میلادی 39 نفر اعلام می‌کند. که پنج نفر از لیست سال گذشته حذف شده‌اند.

این پنج‌نفر عبارتند از؛ فیدل کاسترو، پرویز مشرف، ملس زنواوی (اتیوپی)، شاه سویئزلند و شارل بله کوده رهبر جوانان میهن‌پرست ساحل عاج.

درعین حال در لیست جدید این سازمان چند نهاد و شخص به عنوان دشمنان آزادی مطبوعات افزوده شده‌اند که عبارتند از؛ شاخه نظامی حماس، ارتش اسرائیل، قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، محمد دهری فرماندار و شهردار موگادیشو و ورسامی درویش فرمانده نهاد امنیت ملی این کشور، «گوتباهیا راجاپاکس» برادر رئیس‌جمهور سریلانکا، «ولو پیلا پارابهاکاران» رهبر ببر‌های تامیل و برخی گروه‌های نظامی در نپال.

این سازمان سال گذشته نیز اقدام به انتشار لیست رده‌بندی آزادی مطبوعات در همه کشور‌ها کرده بود.

براساس گزارش این سازمان، ٢٠ کشور آخر رده‌بندی عبارتند از؛ ٧ کشور آسیایی (پاکستان، سری‌لانکا، لائوس، ویتنام،چین، برمه، کره‌شمالی)، ٥ کشور آفریقایی ( اتیوپی، گینه اکوادور، لیبی، سومالی، اریتره)، ٤ کشور از خاورمیانه (سوریه، عراق، سرزمین‌های خودمختار فلسطین، ایران)، ٣ کشور از مجموعه شوروی سابق (روسیه سفید، ازبکستان، ترکمنستان) و یک کشور در امریکا، یعنی کوبا.

این گزارش همچنین درباره ایران که رده 166 از میان 169 کشور بررسی شده را دارد می‌گوید که روزنامه‌نگاران ایرانی «با برخورد بسیار تهاجمی حکومتگران که اجازه بیان هیچ‌گونه انتقاد و یا خواست سیاسی و اجتماعی را نمی‌دهند، مواجه‌اند.»
گزارش وضعیت مطبوعات در ایران در سال ۱۳۸۶

در همین رابطه
رده‌بندی آزادی مطبوعات: ایران رتبه 166 در میان 169 کشور

نگرانی گزارشگران بدون مرز از وضع مطبوعات در ایران

نظرهای خوانندگان

با سلام و سپاس از انتشار اين اطلاعيه اما دوستان نوشته ايد "بیانیه این سازمان که در برخی وب‌سایت‌های فارسی زبان منتشر شده، با اذعان به آزادی‌مطبوعات در کشور‌های اروپایی در عین‌حال از وضعیت فعالیت مطبوعاتی در کشور‌هایی چون، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ایرلند‌شمالی و دانمارک ابراز نگرانی شده است."
و بعد برای خواند "متن کامل" به سايت ديگری لينک داده ايد

خود اين سازمان سايت فارسي دارد!
http://www.rsf-persan.org/spip.php?article16525
راحت تر و درستر لينک دادن به خود سايت گزارشگران بدون مرز است
خسته نباشيد

-- رضا ، May 4, 2008 در ساعت 01:13 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)