تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رد ممنوعیت مشاغل دولتی حقوق‌دانان شورای نگهبان

شورای نگهبان قانون اساسی مصوبه اخیر نمایندگان مجلس ایران در ممنوعیت مشاغل دولتی حقوق‌دانان این شورا را رد و مغایر با قانون اساسی این کشور دانست.

مجلس شورای اسلامی در 18 فروردین گذشته و در اولین روز کاری خود درسال 87 با تصویب طرحی یک فوریتی، عضویت حقوق‌دانان شورای نگهبان در سایر دستگاه‌های دولتی را ممنوع اعلام کرده بود.

شورای نگهبان که پس از تصویب این مصوبه باید نظر نهایی خود را درباره آن اعلام می‌کرد، امروز از طریق سخنگوی خود به خبرگزاری فارس گفت که این مصوبه مغایر با اصول 91 و 141 قانون اساسی است.


یک فوریت این طرح که با عنوان طرح الحاق یک تبصره به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال ۱۳۷۳ مطرح شده بود، در جلسه ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ به تصویب رسیده ‌بود و نمایندگان در جلسه 18 فروردین ابتدا کلیات و سپس جزئیات آن را را تصویب کردند.

شورای نگهبان قانون اساسی شامل شش حقوق‌دان و شش فقیه است، که حقوق‌دانان با معرفی رئیس قوه‌قضائیه و تائید نمایندگان مجلس انتخاب شده و فقها به‌طور مستقیم از سوی آیت‌الله خامنه‌ای منصوب می‌شوند.

بحث دوشغله بودن برخی از مدیران دولت احمدی‌نژاد در ۳۰ ماه گذشته باعث بروز مجادلاتی بین مجلس و دولت شده است.

مسعود زری‌بافان اولین مدیر احمدی‌نژاد بود که با اعتراض نمایندگان مجلس از میان شورای شهر تهران و دبیری هیأت دولت اولی را پذیرفت و از مقام دولتی خود استعفا کرد.

غلامحسین الهام، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، دارای ۴ شغل در دولت محمود احمدی‌نژاد است. وی هم اکنون وزیر دادگستری، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس شورای نظارت و سیاست‌گذاری بر آثار رئیس‌جمهوری، و سخنگوی دولت است.

وی پیش از این و چند روز پس از مصوبه مجلس در نامه‌ای به احمدی‌نژاد آمادگی خود را برای کناره‌گیری از مشاغل دولتی اعلام کرده بود.

"ابراهیم عزیزی" حقوق‌دان دیگر شورای نگهبان است که هم‌‌اکنون در سمت "معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری" مشغول به فعالیت است.

این معاونت در پی انحلال سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ایجاد شده است.

در همین رابطه
ممنوعیت شغل دولتی برای حقوق‌دانان شورای نگهبان

الهام: آماده کناره‌گیری هستم

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)