تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

دعوت به مبارزه مسالمت‌آمیز
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «مطبوعات گذرگاه دموکراسی» به قلم داوود سلیمانی به بهانه روز آزادی مطبوعات به تشریح فعالیت‌های مطبوعاتی در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که رسانه‌های ایران تحت‌تاثیر شرایط به شدت محافظه‌کار شده‌اند.

مردم‌سالاری با اشاره به سکوت رسانه‌ها که آن را معلول ناشنوایی مسئولان جمهوری اسلامی می‌داند، می‌آورد:‌ «مطبوعات آزاد از عمل به وظیفه خود که گردش اطلا عات به صورت آزاد و همگانی است باز مانده‌اند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان از رسانه‌ها می‌خواهد با روی آوردن به «مبارزه‌ای مسالمت‌آمیز در چارچوب قانون اساسی به سادگی تسلیم فشارهای خارج از ضوابط قانون نشوند.»

مظلومیت فرهنگ
روزنامه جمهوری‌اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «رفع مظلومیت از فرهنگ» به نقد عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ پرداخته است.

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، برخی از مدیران فرهنگی در ایران گمان می‌کنند که برای رفع مظلومیت از فرهنگ باید به کار‌های کمی پرداخت در حالی‌که معلوم نیست که این کمیت چقدر می‌تواند تاثیرات کیفی داشته باشد.

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه سرمقاله خود برای دوری از چنین تفکری می‌نویسد:‌ «اولین گام برای رفع مظلومیت از فرهنگ تغییر نگاه به مقوله فرهنگ و شناخت صحیح این مقوله است.»

این روزنامه به مسئولان فرهنگی ایران توصیه می‌کند تا دیدگاه‌های فرهنگی خود در زمینه «رفع مظلومیت از فرهنگ» را تغییر دهند، والا فرهنگ همچنان «مظلوم» خواهد ماند.

اعتراض به محدویت‌ها
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «ما بیگانه نیستیم» به قلم بدرالسادات مفیدی به نقد وضعیت مطبوعات ایران در روز آزادی مطبوعات پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، روز جهانی آزادی مطبوعات در حالی در ایران برگزار می‌شود که تنها در سال گذشته 29 مورد نشریه لغو امتیاز و 17 روزنامه‌نگار به داد‌گاه احضار شده‌اند.

کارگزاران در ادامه سرمقاله خود با انتقاد از محدودیت‌های اعمال شده بر مطبوعات، از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد تا «حق انتشار آزاد مطبوعات»، «حق برخورداری از امنیت شغلی و حرفه‌ای» و«حق برخورداری از دادرسی عادلانه برای روزنامه‌نگاران» را به رسمیت بشناسند.

به‌اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، «عدم توجه مسئولان فرهنگی به این شاخصه‌ها، موانع و تنگناهای پیش‌روی مسیر اطلاع‌رسانی آزاد» را افزایش داده است.


نقد نمایشگاه کتاب


روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «برای کتاب» به نقد و بررسی برگزاری نمایشگاه کتاب در ایران پرداخته است.

به اعتقاد نویسنده سرمقاله این روزنامه، نمایشگاه کتاب در ایران کارکردی تجاری و اقتصادی دارد، نه کارکردی فرهنگی و هنری.

کیهان می‌نویسد: «طی سال‌های برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران، متاسفانه اصل بر برپایی غرفه‌های فروش کتاب توسط ناشران گذاشته شده و سایر برنامه‌های فرهنگی و هم اندیشی‌ها و جلسات نقد کتاب و آشنایی مخاطبان با نویسندگان و ... جزء برنامه های جنبی (!) قرار گرفته‌اند و این، خطایی است که بایستی با باز تعریف جدید و مناسب از کارکرد نمایشگاه کتاب تهران، اصلاح شود.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد از شبکه توزیع کتاب در ایران، آن‌را مهمترین علت شلوغی نمایشگاه کتاب تهران ارزیابی می‌کند و می‌آورد: «آیا وقت آن نرسیده که فکری به حال شبکه ناقص و بیمار توزیع کتاب شود؟ بهتر نیست که ناشران، مجامع صنفی و فرهنگی مربوط به آنان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امر کتاب و فرهنگ در کشور از این «بیمار»ی که سال‌هاست در کما به سر می‌برد و رو به احتضار است دست بکشند و با هم‌اندیشی و تلاش مشترک و کارساز، اندیشه و فکری نو دراندازند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)