تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«دولت‌های عرب به تعهد خود برای کمک به فلسطین پایبند باشند»

سازمان ملل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، و روسیه، چهار قدرت عمده میانجی در روند صلح خاورمیانه، بعد از مذاکراتی در لندن از دولت های عرب خواستند به تعهدهای خود برای کمک به فلسطینی ها پایبند باشند.

به گزارش بی بی سی، مقامات آمریکایی می گویند دولت های عرب تا به حال فقط یک پنجم پولی که در ماه دسامبر طی کنفرانس پاریس تعهد کرده بوند پرداخته اند.

وزیر خارجه آمریکا کاندولیسا رایس ضمن اشاره به این که این کمک ها قرار است به دست مردم فلسطین برسد نه آمریکا گفت: «واضح است که وقتی تعهدی می کنید باید به آن پایبند باشید.»

به گفته مقامات آمریکایی از ۷۱۷ میلیون دلار تعهد شده توسط رهبران عرب تا کنون فقط ۱۵۳ میلیون آن، توسط کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، و الجزایر پرداخت شده است. این در حالی ست که به گزارش بی بی سی، تشکیلات خودگردان فلسطینی در معرض فروپاشی مالی ست.

به گفته بان کی مون دبیرکل سازمان ملل این اجلاس چهارجانبه خشونت های اخیر را محکوم کرد و از اسراییل خواست به ساخت شهرک های یهودی نشین پایان دهد و از فلسطینی ها خواست با مسئله تروریسم درگیر شوند. هم چنین اجلاس از اقدامات مشخص دو طرف مثل از گشودن راه ها از سوی اسرائیل و بهبود شرایط امنیتی در فلسطین ابراز خشنودی کرد اما اعلام کرد کارهای بسیاری مانده که باید انجام شوند.

اجلاس از وضعیت غزه ابراز نگرانی کرد و خواستار فراهم کردن ملزومات زندگی در این منطقه شد.

محاصره نوار غزه توسط اسرائیل موجب کمبود سوخت و کالاهای اولیه شده و اقتصاد شکننده نوار غزه را در وضعیت ناگواری قرار داده است. سازمان های امدادرسان بریتانیایی می گویند زندگی روزمره در غزه «تحمل ناپذیر» شده است. به گفته این سازمان ها: «تنها مقدار بسیار کمی غدا سوخت و دارو اجازه ورود به غزه میابد» و «این وضعیت مردم را به کمک های غذایی وابسته کرده و سیستم بهداشتی و ملزومات اولیه ای مثل آب و فاضلاب را در شرف فروپاشی قرار داده است.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)