تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دادخواست ۵۰۰ میلیون دلاری علیه بانک سوئیسی مرتبط با ایران

شماری از خانواده های آمریکایی قربانی حملات تروریستی در اسرائیل، با طرح شکایتی علیه بانک «یو‌بی‌اس» سوئیس، با درخواست ۵۰۰ میلیون دلار غرامت، این بانک را متهم کردند که با انتقال پول به ایران تروریسم را تامین مالی می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، براساس این کیفرخواست، حدود ۵۰ شاکی از نزدیکان افرادی که در حملات تروریستی در اسرائیل کشته یا زخمی شده‌اند شکایتی را در دادگاه بخش جنوبی نیویورک مطرح کردند.

این کیفرخواست تصریح می‌کند ایران همچنان نخستین کشور حامی تروریسم بین‌المللی باقی مانده است و به شدت در طراحی و اجرای اقدامات تروریستی از طریق عوامل خاص خود یا گروه‌های نیابتی مداخله دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کیفرخواست می افزاید: «ایران که آمریکا آن را مهم‌ترین حکومت تروریستی جهان محسوب می‌کند از جنبش حماس، حزب‌الله و جنبش جهاد اسلامی حمایت می‌کند.»

شکایت‌کنندگان می گویند که «یو بی‌اس» بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ به طور غیر‌قانونی صدها میلیون دلار نقدی به ایران تحویل داده است.

در کیفر خواست آمده است: «این بانک سوئیسی به خوبی می‌داند که دلار‌های نقدی اعطا‌شده به یک کشور حامی تروریسم مانند ایران برای فراهم کردن و کمک به حملات تروریستی از طریق سازمان‌هایی مثل حماس، حزب‌الله وجهاد اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

نیتسانا دارشان لیتنر وکیل خانواده قربانیان به خبرگزاری فرانسه گفت: «این سازمان‌ها از این پول ایران برای انجام دادن حملات استفاده کرده‌اند و بانک «یو‌بی‌اس» سال‌ها پول نقد ایران را تامین کرده‌است.»

بر اساس این گزارش، یک سخنگوی بانک «یو‌بی‌اس» در این خصوص گفت که این اتهامات بی‌اساس است و این بانک از طرق حقوقی از خود دفاع خواهد کرد.

این بانک سوئیسی که اوایل سال ۲۰۰۶ به روابط پولی خود با ایران پایان داد، پیش از این در سال ۲۰۰۴ نیز به ۱۰۰ میلیون دلار جریمه به سبب انتقال ارز به ایران، کوبا، لیبی و یوگوسلاوی محکوم شده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)