تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نرخ سود ۱۲ درصدی در انتظار تأیید احمدی‌نژاد

کمیسیون اقتصادی دولت ایران که سیاست مالی کشور را تنظیم می‌کند، خواستار حفظ نرخ بهره ۱۲ درصدی وام‌های بانکی شد؛ نرخی که بسیار پایین‌تر از نرخ تورم در این کشور است.

این نرخ بهره باید به تصویب محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران برسد که در سه سال اخیر، به دنبال کاهش نرخ بهره بوده است.

روزنامه دنیای اقتصاد که امروز (پنجشنبه) بخشی از مذاکرات این کمیسیون را منتشر کرده، به نقل از یک مقام نزدیک به این مذاکرات که نامش فاش نشده است، نوشت: که در این جلسه گروهی موافق نرخ بهره ۱۴ درصدی و گروهی دیگر موافق نرخ پایین ۱۰ درصد بودند که در نهایت نرخ بهره ۱۲ درصدی مورد توافق اعضای این کمیسیون قرار گرفت.

این در حالی است که پیش‌تر بانک مرکزی، افزایش نرخ بهره تا سه درصد بیشتر از رقم تورم را پیشنهاد کرده بود. نرخ تورم در ایران مطابق آمارهای رسمی، اکنون در حدود ۲۰ درصد است.

رییس‌جمهور ایران که با وعده تقسیم عادلانه عواید نفتی ایران در سال ۱۳۸۳ به قدرت رسید، سال گذشته، برخی اقتصاددانان را با درخواستش برای کاهش نرخ بهره از ۱۴ درصد به ۱۲ درصد شوکه کرد.

مدتی پس از این اقدام، رییس بانک مرکزی ایران عوض شد و تحلیل‌گران اعلام کردند وی با رییس‌جمهور درباره سیاست نرخ بهره در این کشورکه چهارمین تولیدکننده نفت در جهان است، اختلاف نظر داشت.

اگر چه پیش‌تر نرخ وام در برخی بانک‌های دولتی ۱۲ درصد و برای بانک‌های خصوصی کمی بیشتر از این رقم تعیین شده بود، اما مجریان اقتصادی اعلام کردند برخی بانک‌ها راه‌های دیگری را برای مقابله با این نرخ پایین بهره نظیر افزایش هزینه‌های خدمات مرتبط با وام اتخاذ کردند.

در سال‌های گذشته، تصمیمات اقتصادی مانند نرخ سود بانکی در شورای اقتصاد گرفته می‌شد. اما با انحلال شوراهای عالی از سوی رییس‌جمهور، اکنون کمیسیون اقتصادی هیأت دولت به نیابت از این شورا عمل می‌کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)