تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بهای نفت ایران به ۱۰۴ دلار رسید

میانگین فروش نفت خام ایران برای تحویل در بازار‌های جهانی به رقم بی‌سابقه 104 دلار و 42 سنت در هر بشکه رسید.

ایران دومین کشور تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک است. این کشور براساس اعلام مسئولان نفتی‌اش، نفت خود را به ارز‌هایی غیر از دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند.

ایران به عنوان چهارمین صادر‌کننده بزرگ نفت در جهان، سال گذشته در جریان مقابله با فشارهای آمریکا بر نظام مالی خود و در بحبوحه مناقشه هسته‌ای‌اش با کشور‌های غربی وابستگی را به دلار آمریکا کاهش داد.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری این کشور اعلام کرده بود که قیمت کنونی نفت قیمت واقعی این انرژی الهی نیست و باید گران‌تر از قیمت‌های فعلی به فروش برسد.

خبرگزاری ایسنا امروز (دوشنبه) با اعلام افزایش قیمت نفت ایران به رقم 104 دلار نوشت که هر بشکه نفت‌خام سبک این کشور برای فروش در بازارهای جهانی در معاملات روز 13 اردیبهشت‌ماه 107 دلار و 14 سنت خرید و فروش شده است.

براساس این گزارش هم‌چنین هر بشکه نفت‌خام سنگین ایران در روز مورد بررسی (13 اردیبهشت) 104 دلار و 64 سنت معامله شده که بر این اساس میانگین یک بشکه نفت‌خام صادراتی ایران 104 دلار و 42 سنت اعلام شده است.

ایران در حال حاضر دارای مقداز زیادی نفت خام با سولفور بالاست که تنها پالایشگاه‌های دارای تجهیزات ویژه می‌توانند آن‌ را تصفیه کنند.

با توجه به تعطیلی بسیاری از این نوع پالایشگاه‌های آسیا، اروپا و مدیترانه برای تعمیر و نگهداری فصلی، اختلاف قیمت نفت خام سنگین ایران و نفت خام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که به آسانی قابل پالایش است، از دی ماه سال گذشته تاکنون به بیش از دو برابر رسیده است.

نفت خام استخراج‌شده ایران از حوزه‌های سروش و نوروز حاوی حدود سه و نیم درصد سولفور است که دومین میزان بالای سوفور را در میان انواع نفت تولید شده در خاورمیانه داراست.

از جمله خریداران نفت ایران، اس‌کی‌کورپوریشن بزرگ‌ترین شرکت پالایشگاهی کره جنوبی و ریلا‌یانس اینداستریز هستند که بزرگ‌ترین شرکت هند از جنبه ارزش بازار است.

ظرفیت پالایشی نفت ایران محدود است و این کشورحدود 40 درصد فراورده‌های اصلی نفتی خود مثل بنزین را از خارج وارد می‌کند که برای مصارف داخلی سهمیه‌بندی شده است.

در همین رابطه
قطع کامل فروش نفت ایران به دلار

احمدی‌نژاد: «قیمت فعلی نفت فریبنده است»

درآمد 70 میلیارد دلاری ایران از نفت

ایران؛ دومین مصرف کننده‌ نفت در منطقه

نظرهای خوانندگان

نوش جان حضرات برای ما علی السویه است

-- بدون نام ، May 6, 2008 در ساعت 11:00 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)