تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

20درصد ایرانی‌ها زیرخط فقر هستند

علی عسگری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری ایران اعلام کرد که 20 درصد مردم این کشور (معادل14 میلیون‌نفر) زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

این آمار هنوز به تائید مراجع رسمی کشور نرسیده است، اماکمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک، وزیر رفاه و تامین اجتماعی را ملزم کرده است تا پایان اردیبهشت خط فقر در ایران را اعلام کند.

براساس قانون، وزارت‌رفاه تنها مرجع رسمی اعلام خط فقر در ایران است، اما عبدالرضا مصری وزیر رفاه هفته گذشته با امتناع از اعلام خط فقر به خبرنگاران گفت: «اعلام خط فقر به چه دردی می‌خورد؟»

روزنامه‌های امروز(سه‌شنبه) ایران، اظهارات آقای عسگری را در حالی منتشر کرده‌اند که به زعم برخی از آنان خط فقر در ایران 50درصد مردم این کشور را شامل می‌شود.

روزنامه سرمایه که یکی از رسانه‌های منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد به‌شمار می‌رود در سرمقاله خود به نقل از یکی از مشاوران سابق وزیر رفاه می‌نویسد که خط فقر اعلام شده مربوط به «فقر خشن» است نه فقر نسبی.

این روزنامه خط فقر نسبی در ایران را 50درصد اعلام کرده و می‌نویسد که معیار این آمار درآمد روزی دو دلار برای هرنفر است.

اما آقای مصری پیشتر در مورد سنجش خط فقر با معیار دلار از سوی این وزارت رفاه گفته بود: «دو دلار مگر چقدر می‌شود؟ مهم فقر شدید هر کشور است، یعنی افرادی که توانایی تأمین حداقل خوراک خود را نداشته باشند.»

مسئولان وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در سال 84 خط فقر مطلق برای خانوار 4/6 نفری شهری را یک میلیون و 600 هزار ریال و برای خانوار روستایی یک میلیون و 130 هزار ریال تعیین کردند.

در همان سال خط فقر شدید نیز با احتساب کسری یارانه‌ها برای خانوار 4/6 نفری شهری 650 هزار ریال و برای خانوار روستایی 514 هزار ریال اعلام شد.

نظرهای خوانندگان

دروغه نزدیک 70 درصد ایرانیان زیر خطر فقر هستند

-- داریه وهوش ، May 7, 2008 در ساعت 12:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)