رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷

احمدی‌نژاد: مطلقاً به ایران حمله نمی‌شود

محمود احمدی‌نژاد با شرکت در یک نشست خبری در هند اعلام کرد که ایران به رغم جدی گرفتن تهدید‌های نظامی، مطلقاً اعتقاد دارد که هیچ یک از این تهدیدات محقق نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور ایران که روز گذشته (سه‌شنبه) از طریق مترجم در این نشست سخن می‌گفت، با رد امکان تحقق برخی از تهدیدات نظامی علیه این کشور، افزود: «ملت ایران این ادعاها را قبول ندارد. چرا که دشمنان ملت ایران نه توان حمله نظامی به ایران را دارند و نه جرأت آن را»

آقای احمدی‌نژاد که بعد از دیدار از پاکستان و سریلانکا به هند آمده بود در این نشست خبری گفت که برخی در آمریکا تمایل دارند اقدام نظامی علیه تهران صورت بگیرد اما «قادر به انجام آن نیستند و کار آن‌ها تمام شده و باید هر چه زودتر منطقه را ترک کنند.»

رییس‌جمهوری ایران در حالی خواستار خروج نیرو‌های نظامی کشور‌هایی مثل آمریکا و بریتانیا از منطقه شد که در روز‌های اخیر مقامات نظامی آمریکا مستقر در عراق بار دیگر اعلام کردند که ایران در نا‌آرامی‌های اخیر این کشور دست دارد. تهران با رد این اظهارات، حضور نیرو‌های بیگانه در خاک عراق را مهم‌ترین علت این ناآرامی‌ها می‌داند.

با این حال آقای احمدی‌نژاد با تکرار اظهارات چند ماه پیش خود در خصوص شکست نهایی نیرو‌های نظامی مستقر در عراق، افغانستان و خلیج فارس گفت: «آن‌ها می‌توانند با اختیار و حفظ آبرو منطقه را ترک کنند؛ یا این‌که بمانند و با شکست و ذلت و خواری مجبور به ترک منطقه شوند.»


محمود احمدی‌نژاد

«اوباما و کلینتون رییس‌جمهور نمی‌شوند»
در این نشست خبری، احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگارانی که خواستار تشریح نظرات خود در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده بودند، گفت: «ما در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم؛ اما فکر می‌کنیم مردم آمریکا خودشان به دنبال تغییرات اساسی هستند.»

وی به این تغییرات هیچ اشاره‌ای نکرد، اما گفت که فکر نمی‌کند باراک اوباما و هیلاری کلینتون دو عضو حزب دموکرات و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به این مقام برسند.

احمدی‌نژاد درباره اوباما گفت: «فکر نمی‌کنم اجازه دهند باراک اوباما رییس‌جمهور شود.»

او آمریکا را کشوری خواند که «به هفت‌تیرکشی و تیراندازی افتخار می‌کند» و انتخاب یک زن به ریاست جمهوری، «شرایط را خیلی عوض می‌کند» اما این انتخاب را «بعید» دانست.

رییس‌جمهور ایران هم‌چنین گفت: «آمریکا، دیگر آمریکای گذشته نیست» و این کشور را «قدرتی رو به افول» دانست

خط لوله صلح
احمدی‌نژاد که تنها برای چند ساعت به دهلی‌نو سفر کرده بود پیش از شرکت در این نشست خبری، در دیدار با مان موهان سینگ، نخست وزیر هند درباره خط لوله صلح مذاکراتی انجام داد.

وی با مثبت خواندن نتیجه این مذاکرات اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک توافق بر سر احداث این خط لوله نهایی شود.

روز دوشنبه ایران و پاکستان هم اعلام کردند آن‌ها موانعی را که باعث تأخیر در اجرای این طرح ۲۶۰۰ کیلومتری شده بود در جریان سفر احمدی‌نژاد به اسلام‌آباد برطرف کرده‌اند.

هند در سال ۲۰۰۵ قرارداد دیگری با ایران که دارای دومین ذخایر بزرگ شناخته شده جهان بعد از روسیه است، برای عرضه سالانه پنج میلیون تن گاز برای ۲۵ سال امضا کرد.

در همین رابطه:
سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری ایران در سریلانکا
گام اول احمدی‌نژاد برای خط لوله صلح
احمدی‌نژاد به سریلانکا می‌رود