رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷

حمایت عراق از ادعای مالکیت امارات بر جزایر ایرانی

خبرگزاری امارات متحده عربی اعلام کرد: دولت عراق با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه امارات، حمایت بی‌قید و شرط این کشور از حق حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری وام، پیش‌تر نیز نمایندگان پارلمان عراق از راه حل ارائه شده در کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس عرب در اربیل، حمایت کرده بودند. این راه حل بر ادعای مالکیت امارات بر جزایر تأکید می‌کرد.

بر اساس این گزارش، در این یادداشت که وزار‌ت امور خارجه عراق برای امارات ارسال کرده، آمده است که عراق مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را تأیید می‌کند.

در این نامه هم‌چنین آمده است که عراق از تمامی روش‌ها و ابزارهای صلح‌آمیزی که دولت امارات برای باز‌پس‌گیری جزایر سه‌گانه به کار گیرد، حمایت کرده و هر گونه اقدام ایران را که با هدف تحکیم تسلط و مالکیت خود بر آن جزایر باشد، نخواهد پذیرفت.

خبرگزاری وام نوشت که دولت عراق، از تمامی راه حل‌ها و ابتکار عمل ارائه شده از سوی اعراب یا مجامع بین‌المللی که قصد دارند به شکلی صلح‌آمیز یا از طریق مذاکره مستقیم میان ایران و امارات یا از طریق ارائه پرونده به دادگاه بین‌المللی این مسأله را حل و فصل کنند، پشتیبانی می‌کند.

این گزارش حاکی از آن است که شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات گفت که عراق پیش‌تر نیز در سال ۱۹۷۱ یعنی زمان اعلام استقلال امارات متحده عربی، بر مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه تأکید کرده بود.

نظرهای خوانندگان

انتظار داشتيد از حقانيت ايران دفاع کند؟ يا مثلأ «خليج عربي» (!) را خليج فارس بنامد؟ چه افکار بچه گانه اي

-- آرش ، Apr 29, 2008 در ساعت 07:27 PM

دشمنی عربها با ایرانیان ریشه های تاریخی دارد و هرگز این دو قوم با هم کنار نخواهند امد. پس بهتر است احمدی نزاد با درک واقعیتهای تاریخ به منافع ملی ایران توجه کند و از بذل و بخشش سرمایه ایران در عراق خودداری کند.چه که این کار مار در استین پرورش دادن است

-- علیرضا ، Apr 30, 2008 در ساعت 07:27 PM

سلام. من خوزستانيم اين را عرض كنم كه من با عربها زندگي مي كنم هيچ عربي براي حمايت ازبهترين دوست غير عربش پشت عرب ديگرراخالي نميكند ولو اينكه آن عرب دشمن خونيش باشد متاسفانه با تكرار اين قضيه ازجانب مسئولين فلسطين ، سوريه ، لبنان و ... كه هميشه در منازعات بين المللي طرف عربها را گرفته ان باز هم مسئولين ومقامات تهي از مغز ما همه چيز اين مملكت را به پاي عرقي ها ، سوريها ، فلسطيني ها ، لبنانيها و غيره ميريزند ماجراي دفاع مقدس وحمايت همه جانبه كشورهاي عربي از رژيم متجاوز عراق براي هركودك دبستاني آينه عبرت شد ولي افسوس دولتمردان ما در خواب خرگوشي هستند . درحال حاضر كه از شيرمرغ تا جون آدميزاد براي ملت برادر !!! عراق را مهيا مي كنيم و خرابي هاي جنگ را با فشار هزينه برمردم نگون بخت خود تامين مي كنيم باز هم عراق از ادعاي ناحق امارات حمايت مي كند اي مسئولين! اي زمامداران اي رهبر فرزانه تا كي بايد ملت خودرا فداي عربها كنيم

-- مهران اميرجاني ، Apr 30, 2008 در ساعت 07:27 PM

با اين همه دوست چه نيازي به دشمن!!

-- رستم بيخودي ، Apr 30, 2008 در ساعت 07:27 PM

ياد قاجار بخير

-- بابك ، Apr 30, 2008 در ساعت 07:27 PM

ای ول دمت گرم

-- بدون نام ، Apr 30, 2008 در ساعت 07:27 PM

کاش یک خورده هم به فکر دریای مازندران بودیم که هم اسمش عوض شد و هم روسها و ترکها سهممان را برداشتند و بردند.

-- hiwa ، May 1, 2008 در ساعت 07:27 PM

این به اون در. خلاصه دخالت های بیجای اقایان عراق را به چاره اندیشی با روش انگلیسی کشاند.

-- بدون نام ، May 2, 2008 در ساعت 07:27 PM