رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷

«ایران و سوریه در عراق دخالت می‌کنند»

آمریکا با متهم کردن «گروه‌های تحت حمایت ایران» به اجرای حملات متعدد علیه غیر‌نظامیان عراقی و نیروهای چندملیتی در این کشور، اعلام کرد که ۹۰ درصد «تروریست‌های خارجی» از سوریه وارد عراق می‌شوند.


زلمای خلیل‌زاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل

به گزارش آسوشیتدپرس زلمای خلیل‌زاد سفیر آمریکا در سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت گفت: «ایران و سوریه باید روند ارسال سلاح‌ها، ورود جنگجویان خارجی به عراق و مداخله در این کشور را متوقف کنند.»

دولت های سوریه و ایران بارها اتهامات وارده در خصوص تلاش برای بی‌ثبات کردن عراق را رد کرده‌اند و تأکید می‌کنند هیچ مدرکی برای اثبات این اتهامات وجود ندارد.

حامد البیاتی سفیر عراق در سازمان ملل متحد نیز به خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که کشورهای همسایه در عراق مداخله می‌کنند. نمی توانم نام این کشورها را بیان کنم؛ اما می‌دانیم که برخی همسایگان به شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح کمک می‌کنند و دولت عراق تلاش می‌کند این مداخلات در امور داخلی خود را متوقف کند.»


حامد البیاتی، سفیر عراق در سازمان ملل

البیاتی در سخنرانی خود در شورای امنیت بر درخواست عراق «برای برخوردار شدن از حمایت جامعه بین‌المللی به منظور پایان دادن و جلوگیری کردن از مداخله خارجی در امور داخلی خود که ثبات و امنیت این کشور را از بین می‌برد» تأکید کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که خلیل‌زاد به شورای امنیت گفته است: «درگیری‌های اخیر میان عناصر شبه‌نظامی و نیروهای دولت عراق در بصره و بغداد، حاکی از نفوذ و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در این کشور است.»

وی افزود: «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، به مسلح کردن، آموزش و کمک مالی به گروه‌های مسلح در عراق ادامه می‌دهد. عمده سلاح‌هایی که این گروه‌ها استفاده می‌کنند، از جمله خمپاره‌ها، راکت‌ها و بمب‌های ضد زره ساخت ایران است و از این کشور به عراق ارسال می‌شود.»


مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا

به نوشته آسوشیتدپرس، گزارش سفیر آمریکا در سازمان ملل، تأییدی بر ارزیابی و اظهارات هفته گذشته دریاسالار مایکل مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود که اعلام کرد کاملاً مشخص است که سلاح‌های تازه ساخت ایران وارد عراق می‌شود.

با این حال مولن گفته بود که هیچ مدرک مستدلی در اختیار ندارد که نشان دهد «سران دولت ایران» حمایت فزاینده از شورشیانی که نیروهای آمریکایی و عراقی را می‌کشند تأیید می‌کنند.

خلیل‌زاد در خصوص سوریه نیز گفت که دمشق هم‌چنان به جنگجویان خارجی اجازه می‌دهد از طریق این کشور برای اجرای حملات تروریستی وارد عراق شوند.