رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷

پایان دور دوم مذاکرات ایران و آژانس

مذاکرات نمایندگان اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقام‌های ایرانی، در حالی شب گذشته به کار خود پایان داد که تا کنون هیچ خبری از محورهای مذاکرات طرفین منتشر نشده است.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی که شب گذشته با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، در مورد این دور از مذاکرات، بدون اشاره به جزئیات آن، گفت: «این جلسات، تخصصی و کارشناسی محسوب می‌شوند و ایران از هر گونه بحث کارشناسی و تخصصی در مورد هر موضوع و سؤال و ابهامی استقبال می‌کند.»

هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست اولی هاینونن، معاون مدیر ‌کل اژانس روز گذشته (دوشنبه) در شرایطی پایان یافت که پیش از این ملیسا فلمینگ سخنگوی آژانس، نتایج دور اول این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده بود.

بر اساس توافقی که در دور اول مذاکرات میان طرفین صورت گرفت، ایران پذیرفت تا تا پایان ماه می به سؤالات آژانس درباره آن‌چه «مطالعات نسبت داده شده به فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران» ‌خوانده می‌شود، پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هیأت سه‌نفره آژانس در دور مذاکرات با محمد سعیدی معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران و علی اصغر سلطانیه نماینده این کشور در آژانس مذاکره کرد.

این در حالی است که محمد‌علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه، یکشنبه گذشته ضمن رد گزارش‌های خبری مبنی بر این‌که تهران با هاینونن درباره اطلاعات محرمانه گفت‌وگو خواهد کرد، اعلام کرده بود که گفت‌و‌گو‌ها تنها در چارچوب پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای صورت خواهد گرفت.

در همین رابطه:
ایران بسته پیشنهادی جدید ارائه می‌کند
سفر‌ هم‌زمان نمایندگان روسیه و آژانس به تهران
«سفر بازرس آژانس درباره مطالعاتِ ادعایی نیست»
سفر دوباره معاون البرادعی به ایران