رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اسفند ۱۳۸۷

«جرم‌ سیاسی» تعریف شد

برای نخستین بار در ایران، قوه قضاییه، تعریفی از آن‌چه «جرم سیاسی» خوانده می‌شود، ارائه کرد.

به گزارش مطبوعات ایران، این لایحه روز گذشته در جلسه مسئولان قضایی به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی بررسی و تصویب شده است.

اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی تأکید دارد که به اتهامات سیاسی و مطبوعاتی، باید در دادگاه‌های علنی و با حضور هیأت منصفه رسیدگی شود؛ اما به دلیل نبود تعریفی مشخص از «جرم سیاسی» این اصل قانون اساسی تا به امروز معطل مانده است.

بر اساس بند‌هایی از این لایحه، فعالیت‌های تبلیغی موثر علیه نظام اسلامی، برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های غیرقانونی، نشر اکاذیب، تشکیل گروه‌های غیرقانونی و یا ایجاد و تشدید اختلاف میان مردم در زمینه‌های دینی و مذهبی، فرهنگی و نژادی به عنوان مصادیق جرایم سیاسی تعریف شده است.

افرادی که این جرایم را مرتکب شوند، در صورتی که جرمشان متضمن خشونت نباشد، به شش ماه تا دو سال حبس یا سه سال تبعید و هم‌چنین محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت پنج سال محکوم خواهند شد.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون، باید در هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی تصویب شود و مورد تأیید شورای نگهبان قانون اساسی قرار بگیرد.

بر اساس این لایحه، انتقاد از نظام سیاسی و اصول قانون اساسی یا اعتراض به عملکرد مسئولان کشور، جرم محسوب نمی‌شود.

در سال‌های گذشته ده‌ها تن از فعالان سیاسی و اجتماعی به علت جرایم سیاسی و بر اساس تفاسیر متفاوت قضات مختلف از قانون کیفری، محکوم شده‌اند.

در طول ۱۰۰ سال گذشته که ایران به کشوری مشروطه تبدیل شده، این اولین بار است که تعریفی برای جرم سیاسی تعیین می‌شود.

Share

نظرهای خوانندگان

«افرادی که این جرایم را مرتکب شوند، در صورتی که جرمشان متضمن خشونت نباشد، به شش ماه تا دو سال حبس یا سه سال تبعید و هم‌چنین محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت پنج سال محکوم خواهند شد.» این دقیقاً اعتراف به نبود آزادی سیاسی‌ست، بخصوص که تاکید شده اگر جرمشان متضمن خشونت نباشد! :)

-- هومن ، Apr 29, 2008 در ساعت 04:10 PM

مگر قانون کم داریم. در ایران کیه که اجراش کنه.
تا حالا همه را بدلیل اقدام علیه امنیت ملی محکوم می کردند از حالا به بعد هم میکنند. اینها راهشو بلدند.

-- سینا ، May 4, 2008 در ساعت 04:10 PM

پس جرم آدمهای سیاسی که خلاف می کنند چیست ؟

-- مهران ، May 5, 2008 در ساعت 04:10 PM

inha hamash cher to pete

-- بدون نام ، May 6, 2008 در ساعت 04:10 PM

خود سانسوری بد بلایی است همه میدانند مسئولین اززمان شاه هم فاسد ترند ولی حرفی کاری نمی کنند

-- بدون نام ، May 6, 2008 در ساعت 04:10 PM

اینکه بعد مدت ها تعریفی از این جرم شده مایه خرسندی است لکن به نظر میرسد مرتکبان این جرایم آسیبی که به جامعه از این طریق میزنند بسیار بیشتر از قاتلان و سارقان باشد چیزی که با توجه به میزان مجازات تعیین شده برای مرتکبان این جرم از نظر دور مانده0

-- مریم ، Jul 3, 2008 در ساعت 04:10 PM

افرادی که افشاگری می کنند مانند عباس پالیزان چر ا باید محاکمه شوند . وقتی که درجامعه فساد هست دزدی هست وهرروز خفقان و دیکتاتوری هست انتخابات فرمایشی هست یک مرتبه به شعور آدمی ...وچیز های دیگر شما حق اعتراض ندارید ؟ یک مر تبه بفرمایید بکویید .. لطفا خفه شوید .حق حرف زدن ندارید ؟ پس برای چی انقلاب کردند . یا انقلاب کردیم . من مگر عاشق خمینی بودم مگر مایک نفر کم داشتیم .

-- از تهران ، Feb 22, 2009 در ساعت 04:10 PM