رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نقد دیپلماسی شرق
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «ابزار دیپلماسی» به قلم جلال خوش‌چهره به تجزیه و تحلیل سفر محمود احمدی‌نژاد به سریلانکا پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به این نکته ‌که در این سفر، ایران وامی به مبلغ دو میلیارد دلار برای توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی این کشور خواهد پرداخت، می‌پرسد:‌ «جایگاه سریلانکا در عمق استراتژی دیپلماسی ایران کجاست؟ آیا پیوندی تا این حد هزینه‌بر قادر است پاسخگوی نیازهای ایران در جلب متحدی استراتژیک باشد؟ آیا رشد سرمایه‌گذاری ایران در سریلانکا که همچنان از جنگ داخلی رنج می‌برد و دولت مرکزی هنوز نتوانسته به چند دهه درگیری‌های خونین در جنوب کشورش پایان دهد، از امنیت لازم برخوردار است؟»

سرمقاله‌نویس این روزنامه با انتقاد از رویکرد دیپلماسی ایران که مبتنی بر سرمایه‌گذاری روی کشور‌های بلوک شرق که در معادلات جهانی نقش برجسته‌ای ندارد، می‌نویسد که اگر ایران می‌خواهد به این رویکرد خود ادامه دهد حداقل بهتر است که بر روی کشور‌های تاثیرگذاری مثل هند و پاکستان سرمایه‌گذاری کند نه کشور ضعیفی مثل سریلانکا.

چماق و هویج برای سوریه
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «رویا به جای استراتژی» به تفسیر تحولات اخیر در خصوص سوریه پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس کیهان، آمریکا و اسرائیل یک سناریوی چند پرده‌ای را برای تحت فشار قرار دادن سوریه آغاز کرده‌اند که این مسئله نیازمند هوشیاری بیشتر مقامات سوری برای مواجهه با چنین سناریوی پیچیده‌ای است.

این روزنامه انتشار فیلم تاسیسات هسته‌ای سوریه و پیام اسرائیل برای خروج از بلندی‌های جولان را آغاز سیاست‌های چماق و هویج اسرائیل و آمریکا در مورد این کشور ارزیابی کرده و می‌نویسد: «در این هیچ تردیدی نیست که سوریه در تشخیص منافع استراتژیک خود در سطح کلان خطا نمی‌کند و ایران و لبنان برای آن اهمیتی بسیار بیشتر از جولان دارند. بدون شک محاسبه‌های سوریه دقیق‌تر از آن است که حاضر باشد برتری های استراتژیک و امکانات بازدارندگی ناشی از ارتباط با ایران، حزب الله، حماس و جهاد را به چند تپه بفروشد.»

کیهان در پایان پیش‌بینی می‌کند که اسرائیل و آمریکا در حال آزمون آخرین راه‌حل برای حل وفصل مناقشه خود با سوریه هستند و تا وقتی که «واقع‌بینی جای رویا‌پردازی را نگیرد هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.»

سیاست‌خارجی و روز خلیج‌فارس
روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود با عنوان «در‌ پس نام‌های جعلی برای خلیج فارس» به قلم الهه کولائی به بررسی تاریخی و حقوقی تلاش‌ها برای تغییر نام خلیج‌فارس در چندسال اخیر پرداخته است.

سرمقاله‌نویس اعتماد، افزایش فشار‌های غیرقانونی برای تغییر نام خلیج‌فارس را از ابتدای سال‌های دهه 70 می‌داند و می‌نویسد که از آن زمان تاکنون به‌غیر از دوران هشت‌ ساله ریاست‌جمهوری آقای خاتمی بسیاری از جریان‌های بین‌المللی بدنبال جعل نام این خلیج (فارس) بوده‌اند.

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسد که با صدور سه قطعنامه علیه ایران باردیگر فشار‌ برای تحت‌الشعاع قرار دادن نام خلیج‌فارس افزایش یافته است.

اعتماد با انتقاد از سیاست‌خارجی دولت نهم در مواجهه با این فشار‌های بین‌المللی می‌‌آورد: ‌«آنچه امروز در خلیج فارس روی داده، نتیجه فقدان درک مناسب از این عوامل در تنظیم رفتار خارجی کشور است. این عدم درک موجب شده در سال‌های اخیر زنجیره‌ای از اقدام‌های تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی علیه منافع ایران و حقوق حقه ایرانیان در پاسداری از این میراث تاریخی شکل بگیرد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان با اشاره به نام‌گذاری 10 اردیبهشت به نام خلیج‌فارس می‌نویسد:‌ «تعیین روزی به نام خلیج فارس تنها گامی کوچک در دفاع از منافع ایران در این پهنه آبی است، که باید با سیاست خارجی واقع گرایانه و مدبرانه ادامه یابد.»

نقد سخنان وزیر آموزش و پروش
روزنامه سیاست‌روز در سرمقاله امروز خود با عنوان «هدف از اعتراف» به نقد سخنان اخیر وزیر آموزش و پرورش در بیان علت‌های افت تحصیلی دانش‌آموزان پرداخته است.

سیاست‌روز با اشاره به این سخنان احمدی که گفته است امتحانات سخت و معیشت نابسامان معلمان باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان است، می‌نویسد: «باید از آقای وزیر پرسید که در جایگاه ارشد‌ترین مسئول اجرایی دستگاه آموزش و پرورش کشور، بسنده کردن به طرح مشکل و تکرار آن چه فایده‌ای دارد؟»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود یکی از عواقب تکرار مشکلات حل نشده وزارت آموزش و پرورش از زبان وزیر مربوطه را چنین معرفی می‌کند:‌ « اگر آقای وزیر با اعتراف به وجود افت تحصیلی در حقیقت وضعیت نه چندان مناسب آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار می‌دهد، در واقع این امکان را به آیندگان می‌دهد تا پس از کناره‌گیری وزیر نتایج عملی تصمیم‌ها و شیوه‌های رفتاری آقای وزیر و همکارانش را بررسی کنند و دستاوردهای آن را بسنجند.»