رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷

تحلیل معاون وزیر نفت از موافقت پوتین با اوپک گازی

علی‌کردان قائم‌مقام وزیر نفت ایران پذیرش پیشنهاد راه‌اندازی اوپک گازی از سوی ولادیمیر‌پوتین رئیس‌جمهور روسیه را نتیجه عبرت گرفتن وی از بی‌اعتنایی گورباچف به پیام آیت‌الله خمینی اعلام کرد.

سال‌ها پیش از این در آستانه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) آیت‌الله خمینی با فرستادن هیئتی مذهبی به ریاست آیت‌الله جوادی‌آملی در نامه‌ای از گورباچف خواست تا مراقب «دام کشور‌های غربی» باشد.

پایگاه اینترنتی وزارت نفت ایران امروز(دوشنبه) به نقل از این مقام نفتی نوشت:‌ «عبرت از عواقب بی‌توجهی به پیام حضرت امام(ره) و تیزهوشی و دوراندیشی ولادیمیر پوتین و هیئت حاکمه روسیه این بار سبب شد که اشتباه گذشته را تکرار نکنند.»

روسیه دارای بزرگترین ذخایر گازی جهان و بزرگترین صادر کننده این انرژی است. ایران نیز پس از روسیه دومین جایگاه را در اختیار دارد، اما تا حدی به دلیل تحریم‌های آمریکا توسعه صادراتش با کندی پیش می‌رود.

به‌گزارش وب‌سایت شانا، قائم مقام وزیر نفت همچنین با اشاره به ضرورت شکل‌گیری چنین سازمانی با محوریت گاز، گفت:‌ «پیش‌نویس اولیه این طرح از موضع الهی و توحیدی نوشته شده است که همین امر تأثیر خود را تا انتهای این قضیه می‌گذارد.»

آمریکا و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند تشکیل یک سازمان گازی هم‌چون سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک امنیت انرژی جهانی را به خطر می‌اندازد، اما آقای کردان اعلام کرد که چنین سازمانی به تضمین حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کمک خواهد کرد.

شانا همچنین به نقل از کردان نوشت‌که این سازمان به عنوان یک نهاد تصمیم گیرنده عمل می‌کند و کشورهای عضو این سازمان می‌توانند درباره مسائلی نظیر تبادل فن‌آوری و کاهش هزینه‌های تولید گفت وگو کنند.

ایران اعلام کرده که قصد دارد دومین همایش ملی گاز را در ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه سال‌جاری با حضور نمایندگان کشور‌هایی نظیر روسیه، ایران، قطر، ونزوئلا، نیجریه و الجزایر برگزار کند.

این در حالی است که نمایندگان 11 کشور صادرکننده گاز امروز (دوشنبه) در تهران به‌منظور بررسی کارشناسی راه‌های تشکیل مجمع صادرکنندگان گاز در اجلاسی دو روزه و پشت درهای بسته دورهم گرد آمده‌اند.

نظرهای خوانندگان

«پیش‌نویس اولیه این طرح از موضع الهی و توحیدی نوشته شده است که همین امر تأثیر خود را تا انتهای این قضیه می‌گذارد.» کار دین به کجا رسیده که حتی گاززیرزمین هم شکل الهی بخود می گیرد!!! کاشکی خمینی بجای دامداری غربی بفکر جنایات تیز هوشانه و مدبرانه پوتین علیه مسلمانان چچین بود و در ان مورد هم به این معظم له تذکری می داد. فریب و مکر تا چه حد؟؟؟

-- بدون نام ، Apr 28, 2008 در ساعت 02:36 PM