رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷

گام اول احمدی‌نژاد برای خط لوله صلح

مقامات بلندپایه تهران و اسلام‌آباد اظهار امیدواری کردند تا چند هفته دیگر قرارداد هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان بین طرفین امضا شود.

این موضوع در خلال دیدار محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران از اسلام‌آباد و ملاقات و گفتگوهای وی با مقامات پاکستانی مطرح شد.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها، احمدی‌نژاد امروز (دوشنبه) در سفر خود به سریلانکا در اسلام آباد توقف کوتاهی داشت که طی آن با پرویز مشرف همتای پاکستانی خود و یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفت وگو کرد.

خط لوله صلح دو هزار کیلومتری از میدان گازی پارس‌جنوبی در ایران به پاکستان و هند امتداد خواهد داشت.

مشرف همچنین از احمدی‌نژاد خواست تا برای واردات ۱۱۰۰ مگاوات برق از ایران برای تأمین نیازهای فزاینده پاکستان به ویژه در مناطق ساحلی جنوب غرب این کشور دستورات لازم را صادر کند.

سران دو کشور ضمن بررسی اوضاع امنیتی افغانستان اعلام کردند که برقراری صلح در کشور افغانستان برای ثبات منطقه اهمیتی حیاتی دارد.

احمدی‌نژاد همچنین از پرویز مشرف برای سفر به تهران دعوت کرد.

مذاکرات درباره خط لوله گاز صادراتي ايران به هند و پاکستان از يک دهه پيش آغاز شده، اما به دلايل اختلافات پاکستان و هند به قرارداد منجر نشده است.

قرار است احمدی‌نژاد در ادامه مسیر خود به سریلانکا در توقف کوتاه دیگری در دهلی نو با مقامات هندی نیز در این‌ زمینه گفت وگو کند.

گفته می‌شود واشنگتن، دهلی‌نو را تحت فشار قرار داده است تا از این طرح صرف نظر کند، چراکه آمریکا معتقد است این خط لوله ناقض قوانین تحریم این کشور است.