رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۸۷

اهدای یک جایزه دانشگاهی به فاطمه حقیقت‌جو

فاطمه حقیقت‌جو نماینده مردم تهران در مجلس ششم، اولین جایزه دپارتمان مطالعات خاورمیانه دانشگاه کنکتیکت آمریکا را دریافت کرد.

به نوشته وب‌سایت دانشگاه کنکتیکت، حقیقت‌جو که در رشته مطالعات زنان به عنوان استادیار در این دانشگاه ایالتی در حال تدریس است، یکی از ۱۳ نماینده زنی بود که درپی پیروزی اصلاح‌طلبان به عنوان نماینده به مجلس راه یافت.


وی در سال ۲۰۰۴ و در پی آغاز فشارها علیه اصلاح‌طلبان و همچنین صدور حکم ۲۰ ماه حبس برای وی در دادگاه، از نمایندگی مجلس استعفا کرد.


فاطمه حقیقت جو، Photo by Jessica Tommaselli

فخرالدین عظیمی استاد تاریخ و یکی از اعضای گروه مطالعات خاورمیانه دانشگاه کنکتیکت می‌گوید: «حقیقت‌جو یکی از جوانان شجاعی است که از اوائل سال ۲۰۰۰ برای ایجاد اصلاح در نظام انحصارگرایانه روحانیون در ایران تلاش کرده است.»

بر اساس این گزارش، در سخنرانی اهدای جایزه، فاطمه حقیقت‌جو از ارتباط نزدیک جنبش زنان و جنبش دانشجویی به عنوان راهی برای رسیدن به آزادی بیشتر در ایران نام برد.

فعالان حقوق‌زنان در ایران برای تغییر برخی قوانین جمهوری اسلامی که آنها را تبعیض‌آمیز می‌دانند تلاش می‌کنند.

بر اساس گزارش سایت دانشگاه کنکتیکت، زنانی که برای تغییر قوانین در ایران اعتراض می‌کنند، با دستان دستبند زده‌شده بازداشت می‌شوند و با باتوم کتک می‌خورند.

حقیقت‌جو گفت: «در یکی از آخرین سرکوب‌ها در مارس ۲۰۰۷ زنانی که در اعتراض به بازداشت سایر فعالان حقوق زنان در برابر دادگاه انقلاب تجمع کرده‌ بودند، در سلول انفرادی حبس و یا با اتهامات سنگین آزاد شدند.»

با این حال حقیقت‌جو هنوز در خصوص انجام کارهای بزرگ‌تر برای استقرار حقوق‌بشر در ایران خوش‌بین است.

وی با اشاره به این که برخی از فعالان زن با وجود تحمل دو بار زندان، کماکان به دفاع از این مقوله ادامه می‌دهند، گفت: «آن‌ها هنوز بر حقوق‌شان پافشاری می‌کنند. من خوش‌بین هستم. چرا که نه؟»

در همین رابطه:
Middle East studies award given to women’s rights activist

نظرهای خوانندگان

این جایزه نه بعنوان قدردانی از یک اندیشمند بلکه دستمزدی برای همکاری ایشان بادستگاه های امنیتی وجاسوسی آمریکا که ایران را برای ازهم پاشیدگی و تضعیف هدف قرار داده وازهمکاریهای خودفروختگانی نظیرحقیقت جو، مهرانگیز کار،سازگاراو امثالهم درجهت پیاده کردن برنامه"خاورمیانه بزرگ" یعنی بزیر یوغ کشیدن منطقه و برده کردن تمام جمعیت آن اشغالهایی بنام جایزه که چیزی جزورق پاره ای برای تشویق دیگران به وطن فروشی نیست روزانه به اینگونه افراد میدهد.

-- بدون نام ، Apr 28, 2008 در ساعت 02:54 PM

When she was in Iran , I was studying in canada. I got MSc and PhD while all my grads were A.but when i was communicating with the universities in U.S ,they even didn't answer my emails. i couldn't get any admission from there however i didn't expect to get an AWARD from a college in U.S.Obviously , americans are the same cowboys as they were . they don't care about our academic goals and achievements and they do care about us as long as they benefit from some people like her

--------------------------------------
دوست گرامی
لطفاً نظرات خود را به فارسی بنویسید و از نوشتن به انگلیسی پرهیز کنید
زمانه

-- vahid ، Apr 28, 2008 در ساعت 02:54 PM

كامنت جناب بي نام فوق العاده،كارشناسانه بود.در همين راستا ونيز در راستاي سنگ اندازي در راه "برنامه خاورميانه بزرگ"پيشنهاد مي شود از اين پس بجاي كتك زدن و حبس كردن فعالان زن آن ها را سنگسار كنند و يا از روش سردار زارعي براي مجازات آنان بهره ببرند.

-- يك كاربر ترسو كه نمي خواهد نامش فاش شود ، Apr 28, 2008 در ساعت 02:54 PM

آقا یا خانم بدون نام. اول که خوندم دستگاههای امنیتی وجاسوسی فکر کردم بقیه مطلب رو دلیل میارید دلم لرزید که نکنه... ولی خودفروخته رو که دیدم بدنبالش آشغال و کاغذ پاره ,تحلیلهای صداوسیمایی جلو نظرم زنده شد من فعلا خیالم راحت شده خانم حقیقت جو در جهت پیاده کردن "خاورمیانه بزرگ" فعالیت نمیکنند از روی همین نوشته شما .اگه دلیل دارید چرا نمینویسید این همه صبح تا شب از رادیو تلویزیون تحلیلها واخبار الکی میشنویم حداقل دیگه تکرارشون نکنیم .فقط یه دلیل بیارید برای این حرفتون یا یه منبع که ازش شنیدید اگه قبول دارید اصل بر برائته ونسبت ناروا زدن عقوبت داره.
منتظر میمونم تا هرقتی وقت کردید ونوشتید
لاله

-- لاله ، Apr 28, 2008 در ساعت 02:54 PM

این جایزه را به خانم حقیقت جو تبریک میگویم . ایشون به راستی تنها مرد مجلس ششم بودند.

-- سارینا ، Apr 28, 2008 در ساعت 02:54 PM

1-نظر جناب بی نام:
"این جایزه نه بعنوان قدردانی از یک اندیشمند بلکه دستمزدی برای همکاری ایشان بادستگاه های امنیتی وجاسوسی آمریکا که ایران را برای ازهم پاشیدگی و تضعیف هدف قرار داده وازهمکاریهای خودفروختگانی نظیرحقیقت جو، مهرانگیز کار،سازگاراو امثالهم درجهت پیاده کردن برنامه"خاورمیانه بزرگ" یعنی بزیر یوغ کشیدن منطقه و برده کردن تمام جمعیت آن اشغالهایی بنام جایزه که چیزی جزورق پاره ای برای تشویق دیگران به وطن فروشی نیست روزانه به اینگونه افراد میدهد."
2- نظر VAHEED به انگلیسی:
"When she was in Iran , I was studying in canada. I got MSc and PhD while all my grads were A.but when i was communicating with the universities in U.S ,they.... "

دوستان کامنت گذار: بد نیست این ها را بعنوان نمونه هایی مثالی از " مغلطه" در صفحه ی اندیشه ی زمانه بخوانیم.

حقیقت جو، انسان بزرگی بود که به نمایندگان مجلس ششم درس شرف داد، درسی که کمتر آموخته شد. درود بر او ، که زنانگی را تمام کرد (نه مردانگی را).
پس طبیعی است که در نظر دنیا و مجامعی که به هر دلیل ممکن است نیات خیر یا شرّی داشته باشند مطرح شود و برجسته گردد. مهم این است که او خود اکنون چه می کند و چه می اندیشد و تا کجا با آن نیات خیر یا شرّ همراهی دارد.
مطمئنا نمره ی الف گرفتن این یا آن دانشجو تنها معیار گزینش و بورس گرفتن نمی تواند باشد.
حال که ما فقط از جایزه گرفتن او به همان خاطر ( تدریس شرف به فاقدان آن) مطلع می شویم و نه بیشتر، به او تبریک بگوییم و گاله ی گند دهانمان را به فحاشی به خورشید باز نکنیم، اما هر جا که از دستمان برمی اید، نقدش کنیم (می گویم نقد، نه لجن مالی ی بی دلیل و مدرک، و از جنس بی شرفانه و بی انصافانه)

-- ناظر ، Apr 28, 2008 در ساعت 02:54 PM

اين کامنت "بدون نام" بسیار شبیه به افاضات درخششمداری بود.

-- طاها ، Apr 29, 2008 در ساعت 02:54 PM

به این آقا یا خانمی که به انگلیسی کامنت گذاشته می خواستم بگم راستی اگه حضرتتون رو تو اون دانشگاه می پذیرفتن دیگه حتما مشکلی نداشتن ، درسته؟ضمنا اگه نمراتتون این همه درخشان بوده که میگین ، خب می تونستین برا ده ها دانشگاه معتبر دیگه تو همون امریکا یا کانادااپلای کنین و حتما یه جایی دست و پا می کردین بالاخره.منظورم کلا اینه که چرا ما ملت، معیار درست و غلط تو این دنیا رو فقط با عقربه های شخصیمون می سنجیم نه با واقعیات بیرون، به نحوی که اگه مثلا فلان دانشگاه آمریکا تحویلمون نگرفت ، جایزه ای هم که چند سال بعد به یک دانشگاهی می دن میشه دلیلی برای خط بطلان بر اون کشور.همین اخلاقمو ن باعث این همه رشد و توسعه مون شده به گمونم.

-- مهرداد ، Apr 29, 2008 در ساعت 02:54 PM

كامنت بي نام قطعا بي انصافانه و ابلهانه است اما راديو زمانه هم اساسا ژورناليسم را در تنظيم اين خبر تعطيل كرده. بي هيچ ترديد خانم حقيق جو يك انديشمند نيست و اين جايزه هم قطعا سياسي است. از خانم حقيقت جو هم شجاعتر و صادقتر و مفيدتر به حال جنبش زنان و اصولا دموكراسي در ايران آدم فراوان است. خوب بود مي گفتيد كه خانم حقيقت جو تنها يك ماه پيش از پايان دوره نمايندگي شان استعفا دادند در اين چه شجاعتي نهفته است؟ خانم حقيقت جو دقيقا در فاصله سالهاي 76 تا 78 يعني پيش از انتخاب به عنوان نماينده مجلس، با مدرك ليسانس و بدون حتي يك روز سابقه مشاوره يا مديريت، مسئول مركز مشاوره روانپزشكي دانشگاه علم و صنعت شده بودند. رانت شاخ و دم دارد؟ دانشجوهاي علم وصنعت در مورد نحوه رفتار، برخوردها و تفكر ايشان اطلاعات زيادي دارند. حالا چنان فردي شده متخصص مطالعات زنان و درس حقوق بشر و تساهل مي دهد و رسانه هاي تنبل و ذهن بي حوصله ما از آنها قهرمان مي سازد. لطفا راديو زمانه به من بگويد يك مورد صرفا يك مورد هزينه كه خانم حقيقت جو براي جنبش زنان در ايران پرداخته چيست؟ اگر گفت من در مقابلش دست كم ده مورد انتفاع شخصي قابل توجه ايشان از قبل اشتهار به اين صفت درآمد زاي فعال حقوق بشر را فهرست خواهم كرد. من ني گويم اين خانم همكار جمهوري اسلامي است يا نقشي در جنبش حقوق بشر در ايران نداشته اما وقتي برآيند مي گيريم استفاده هاي ايشان بسيار بيشتر از زحمات يا شجاعتهائي بوده كه به خرج داده. خوش به حال جمهوري اسلامي با اين اپوزيسيون و مخالفان و مبارزين بادكنكي كه خدا نصيبش كرده. ديكتاتوري محصوص فقدان آگاهي است و اين فقدان آگاهي منجر به ظهور قهرمانهاي بادكنكي هم مي شود.

-- احسان ، Apr 29, 2008 در ساعت 02:54 PM

خانم حقيقت جو انساني شجاع و آزاده اي بزرك
است هرچند قدرت پرستان نپسندند وهزاران تهمت نثارش كنند.

-- بدون نام ، Apr 29, 2008 در ساعت 02:54 PM

خانم حقيقت جو انساني شجاع و آزاده اي بزرك
است هرچند قدرت پرستان نپسندند وهزاران تهمت نثارش كنند.

-- بدون نام ، Apr 29, 2008 در ساعت 02:54 PM

خانم حقيقت جو انساني شجاع و آزاده اي بزرك
است هرچند قدرت پرستان نپسندند وهزاران تهمت نثارش كنند.

-- بدون نام ، Apr 29, 2008 در ساعت 02:54 PM

اقا و یا خانم بی نشان ، شما دارای هرگونه جنسیتی که هستید حد اقل باید از خود انقدر بلوغ فکری نشان بدهید که با اجتناب از تکرار انگونه رفتارهائی که امثال »» شریعت کیهان مداریها «« از خود و به صورت اتهامات بیشرمانه نسبت به هموطنان بیگناه نشان میدهند ! و بابت انان عنایتهای نه چندان دلچسب ایرانیان واقعی را نیز با جان و دل برای خود میخرند ، خودتان را در مسیر ان عنایات قرار ندهید !.
راستی چرا باید اینهمه بخل و حسادت و خود حقیر بینی در وجود برخی از مردمان ما باشد که به اینگونه پرده دریهای حیثیتی رو به دیگران دست بزنند ، انهم بی انکه نه برای خودشان و نه برای کشورشان و نه برای اینده فرزندانشان اثر مثبتی در بر داشته باشد ؟!.
داوید فاخری.

-- داوید. ، Apr 29, 2008 در ساعت 02:54 PM

آزادی بیان چیز خوبی است. اما از مسئولین سایت خواهش می کنم به خاطر اعصاب ما هم که شده نظراتی مثل اولین نظر درباره این خبر را نمایش ندهند. آزادی نظر دادن البته با دری وری گفتن هم فرق میکند. و البته ما هم هر روز با خبر های خوش در کشورمان دیگر تحمل چنین جانورانی را نداریم.

-- فرهت ، Apr 29, 2008 در ساعت 02:54 PM

اقا یا خان بی نام:
تو وامثال تو در یک خانواده با فقر شدید اگاهی
بزرگ شدیهای و هر چی که که برات می گویند در کله خالی تو جای گرفته و حک نمی شود مغز که ندارد تا کمی فکر و اندیشه بکنی.
عینهو مثل ارباب قدرت حرف می زنی...

-- علی ، Apr 30, 2008 در ساعت 02:54 PM

ویراستار محترم سایت،
3 روز پیش خطاب به "بی نام"، نظری در این جا گذاشتم که از شرف خانم حقیقت جو و فقدان شرافت در برخی دیگر سخن می راند. متاسفانه در این جا نمی بینمش. مشکلی وجود داشته؟
من که اهانتی شخصی در آن ندیدم.
پس لطفا اگر دست تان رسیده، نشرش کنید و گرنه مجبور می شوم که... پیش داوری هایی خاص را محتمل تر ببینم.
با سپاس

-- ناظر- دوباره بخوانید لطفن ، May 1, 2008 در ساعت 02:54 PM

اي کاش خانم حقيقت جو به کشورش باز مي گشت و در کشور خدمت مي کرد اينجانب نيک مي دانم که ايشان هيچ تشابهي با سازگاراي مزدور و دلقک صداي امريکا و افشاري وطن فروش ندارد اگر حقيقت جو مثل آنها بود به کنگره امريکا که دعوت شده بود مي رفت نه آنکه بيانيه سراسري دهد که من به جلسه کنگره پاي نخواهم گذاشت حقيقت جو 3 سال است در امريکا دنبال مطالعه و پژوهش است و دل به ايران دارد خواهرش را که از کارکنان وزارت بهداشت بود به دليل نسبت فاميلي با فاطمه حقيقت جو از وزارت بهداشت اخراج کردند وليکن اين انسانهاي نجيب هيچ نگفتند در حالي که امروز بيش از 1 سال از آن اخراج گذشته اي کاش مي دانستيم و مي دانستيد که درد حقيقت جو درد اعتلاي کشور و نظام است درد اصلاح امور و درد رفع تبعيضات نارواست.

-- يک شهروند ، Jun 28, 2008 در ساعت 02:54 PM