رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

«این‌طور هم نمی‌ماند»
روزنامه کارگزاران به قلم جهانبخش خانجانی در سرمقاله امروز خود به تشریح برخی از عوامل پیروزی محافظه‌کاران و شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مجلس هشتم پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس کارگزاران عواملی هم‌چون؛ «یکدست بودن مجریان و ناظران انتخابات»، «حمایت‌ بخش‌های مختلف حاکمیت»، «هماهنگی بیش از حد و همگامی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی»، «حمایت آشکار و پنهان بعضی نهادهای نظام»، «عدم تمکین به فرامین قانونی» و «استفاده از رانت ویژه ردصلاحیت‌ها» از مهمترین عواملی هستند که در پیروزی محافظه‌کاران نقش اساسی ایفا کرده‌اند.

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود دلایل شکست اصلاح‌طلبان را نیر چنین برمی‌شمارد:‌ «وجود دیدگاه‌های ناب‌طلبانه نسبت به دموکراسی»، «عدم انسجام و شیخوخیت»، «عدم تصمیم‌گیری صریح نسبت به تخلفات صورت‌گرفته»، «فقدان همراهی»، «شخصیت‌محوری بیش از حد» و «نتیجه‌گرا بودن».

سرمقاله‌نویس کارگزاران در پایان هم می‌نویسد:‌ «اصولگرایان بدانند این رانت‌ها و حمایت‌ها و شرایط یکسویه ماندگار و پایدار نخواهد ماند و همان‌طور که از قبل هم گفته‌اند "این طور هم نمی‌ماند" بلکه شرایط تغییر خواهد کرد و این سنت غیرقابل انکار تاریخ است.»

«همراهان ناهمدل»
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود به قلم حسین شریعتمداری به تشریح و نقد گرایش‌های فکری در جبهه اصلاح‌طلبان پرداخته است.

به‌نوشته این روزنامه هم‌اکنون در جریان اصلاح‌طلبی دو گرایش فکری عمده متشکل از وفاداران به انقلاب و «ماموران کذایی» غرب حضور دارند.

روزنامه کیهان با اشاره به این نکته که دلیل شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر عملکرد همین «ناهمراهان همدل» بوده است، برای رهایی از شکست‌های متعدد، به بخشی از اصلاح‌طلبان توصیه می‌کند:‌‌ «چاره کار دل کندن اصلاح‌طلبان معتقد به مبانی و اصول از همراهان ناهمدل خویش است. داروی این نسخه اگرچه ممکن است که تلخ باشد ولی به یقین "شفا" درپی دارد.»

«از عجایب شکست‌ها و پیروزی‌ها»
روزنامه اعتماد نیز سرمقاله امروز خود را به بازتاب‌های پیروزی محافظه‌کاران و شکست اصلاح‌طلبان اختصاص داده است.

این روزنامه با انکار تلویحی ناکامی جریان اصلاحات در انتخابات اخیر مجلس با طرح پرسش‌هایی که در نهایت پاسخی بدانها داده نمی‌شود، گمانه‌های کلانی را این‌چنین در مورد فعالیت‌های آتی اصلاح‌طلبان پیش می‌کشد: ‌«اصلاح‌طلبان از چه چیزی شکست خورده‌اند؟ آیا واقعاً جامعه از آن‌ها رویگردان شده است؟ چرا آن‌ها تنها هنگامی پیروز می‌شوند که مشارکت مردم در اوج خود باشد؟ چگونه می‌توانند برای خود یک پایگاه ثابت مردمی بسازند؟ کی این پایگاه امکان ساختن پیدا می‌کند؟ آیا مستقل از حکومت امکان تشکیل یک پایگاه منسجم و قابل مدیریت وجود دارد؟»

سرمقاله‌نویس روزنامه اعتماد در بخش دیگری از سرمقاله خود با طرح این موضوع که در بسیاری از کشور‌ها پیروزی در انتخابات معمولا معانی خاصی دارد، در مورد پیروزی اخیر محافظه‌کاران در انتخابات مجلس ایران می‌نویسد:‌ «در حال حاضر در کشور ما مشخص نیست که پیروزی اصول‌گرایان در عمل چه نتایج مشخصی به بار می‌آورد؟...و معلوم نیست در عمل مجلس هشتم چه برنامه‌یی در پیش خواهد گرفت و پیروزی‌اش چه نتایج معین و تعریف شده‌یی خواهد داشت؟»

این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد: ‌«از عجایب سیاست در ایران همین است که چندان معلوم نیست اصلاح‌طلبان از چه چیزی و برای چه شکست خورده‌اند و اصول‌گرایان بر چه چیزی و با کدام برنامه پیروز شده‌اند؟»

«بازنشستگی در حوزه سیاست؟!»
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به قلم حبیب‌اله عسگراولادی به اعلام بازنشستگی محمد خاتمی از فعالیت‌های سیاسی واکنش نشان داده است.

این روزنامه در تفسیر اعلام خبر بازنشستگی آقای خاتمی می‌نویسد:‌ «به نظر می‌‌رسد بازنشستگی در حوزه سیاست برای رجال مذهبی و سیاسی ایران با توجه به آرمان‌ها و اهداف انقلاب و امام (ره) و وظایف خطیری که به عهده رهبران امروز جامعه اسلامی ما است، معنا ندارد و نوعی ترک تکلیف را تداعی می‌کند.»

روزنامه رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد تلویحی از عملکرد هشت‌ساله آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود، به وی توصیه می‌کند: «نقد، مهار، کنترل، مدیریت و نهایتا نحوه کسب قدرت از مهمترین مفاهیم مربوط به حوزه سیاست است. یک روحانی به طور اعم و یک رجل سیاسی مذهبی به طور اخص نمی‌‌تواند به هیچ یک از این مفاهیم بی‌‌تفاوت باشد.»

سرمقاله‌نویس رسالت در پایان می‌آورد:‌ «حضور در صحنه سیاسی به معنای رئیس‌جمهور شدن یا وزیر شدن و وکیل شدن نیست. سربازی کردن برای نظام مقدس جمهوری اسلامی تا آخرین نفس در حوزه سیاست ولو آن‌که از قدرت در صحنه اجرا یا تقنین حظّی نداشته باشیم چیزی است که به نظر می‌‌رسد مورد رضای خدا و حضرت ولی‌عصر (عج) ارواحنا فداه است.»