رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷

احمدی‌نژاد به سریلانکا می‌رود

احمدی‌نژاد صبح فردا (دوشنبه) به مدت دو روز به سریلانکا می‌رود.

دولت سریلانکا با استقبال از سفر رئیس‌جمهوری ایران به کلمبو، آن را گامی مهم در جهت تحکیم هرچه بیشتر مناسبات نزدیک دو کشور توصیف کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سفر احمدی‌نژاد به سریلانکا نشان‌دهنده دور شدن آهسته سریلانکا از غرب است که درباره حقوق بشر در این کشور به طور فزاینده‌ای ابراز نگرانی می‌کند.

پالیتا کوهونا وزیر امورخارجه سریلانکا گفت: «ما در آسیا همسایگان و دوستان خود را موعظه نمی‌کنیم. رویه انتقاد و سرزنش که ظاهرا در غرب بسیار عمومیت دارد در آسیا هیچ جایگاهی ندارد.»

بر اساس این گزارش، دولت سریکانکا برای روشن ساختن این مسئله، از امروز بر در و دیوارهای شهر کلمبو عکس هایی از چهره خندان احمدی‌نژاد و ماهیندا راجاپاسکا رئیس‌جمهوری سریلانکا را چسبانده است.

رئیس‌جمهوری سریلانکا طی هجده ماه گذشته دو بار از چین دیدار کرده و به کشورهای هند و پاکستان هم سفر کرده است. وی در نوامبر گذشته هم از ایران دیدن کرد.

به گفته کوهونا در جریان این سفر، دولت ایران قول داد برای کمک به توسعه تنها پالایشگاه سریلانکا، یک طرح آبیاری، یک طرح تولید برق آبی و خرید نفت از ایران، مبلغ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار وام کم بهره به کلمبو اعطا کند.

وی افزود: «این تصمیم ایران، بزرگ‌ترین بسته کمک مالی به برنامه‌های توسعه سریلانکا به‌شمار می‌رود.»

با توجه به درگیری کلمبو با شورشیان ببرهای تامیل، این کشور به این کمک مالی نیاز مبرمی دارد.

هزینه جنگ داخلی سریلانکا در سال جاری میلادی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

این گزارش حاکی است، انتظار می‌رود احمدی‌نژاد در سفر دو روزه خود به کلمبو با مقامات عالی‌رتبه سریلانکا دیدار و گفت‌و‌گو و از چند طرح نیمه تمام در این کشور دیدن کند.

هنوز اعلام نشده‌است که آیا وی اعطای کمک بیشتر به سریلانکا را تقبل خواهد کرد یا خیر.