رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷

«درگیری‌های خونین در ایلام»

گزارش‌های‌ تائید‌نشده، از کشته‌شدن دست کم یک نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر بر اثر ناآرامی‌های انتخاباتی در شهر ایلام در غرب ایران حکایت می‌کنند.

منابع خبری، علت بروز این ناآرامی‌ها را، که از ساعات اولیه صبح روز گذشته (شنبه) آغاز شده، شایعه تغییر نتایج شمارش آرای حوزه انتخابیه ایوان غرب اعلام کرده‌اند.

براساس گزارش مطبوعات ایران، جمعه شب در حالی‌که آمار‌های غیررسمی حکایت از پیروزی داریوش قنبری نامزد اصلاح‌طلب این حوزه می‌کرد، در تحولی که طرفداران این نماینده آن را «تغییر نتایج انتخابات» می‌دانستند، آقای متین یک نامزد‌ دیگر به عنوان پیروز نهایی معرفی می‌شود.

در اعتراض به اعلام نتایج این حوزه انتخابیه که رسانه‌ها آن را شایعه‌ای بیش ندانسته‌اند، طرفداران آقای قنبری مقابل فرمانداری این شهر واقع در شمال استان ایلام، تجمع می‌کنند که منجر بروز درگیری‌های خشونت‌باری بین نیرو‌ی انتظامی و تجمع‌کنندگان می‌شود.


لینک‌های مرتبط در بالاترین

سایت خبری «عصر ایران» به نقل از عباس محتاج، معاون امنیتی وزارت کشور اعلام کرد:‌ «در این نا‌آرامی‌ها یکی دو نفر کشته شده‌اند.»

تاکنون هیچ آمار رسمی‌ای در خصوص تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه از سوی مقامات جمهوری اسلامی منتشر نشده است.

«ادوار نیوز» هم در گزارشی با اعلام این خبر نوشت که با ابطال ۱۰هزار رای آقای قنبری از سوی فرمانداری، طرفداران وی اقدام به آتش زدن بانک‌ها و تخریب اماکن عمومی کردند.

داریوش قنبری هم امروز به روزنامه میانه‌روی کارگزاران گفت: «به دنبال انتشار این شایعات هواداران من در مقابل فرمانداری تجمع کردند و به علت ضعف مسئولان محلی پنج نفر کشته و سی نفر زخمی شدند.»

وی درباره جزئیات این درگیری‌ها و چگونگی کشته شدن افراد توضیحی نداد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز به نقل از یک مسئول محلی از مرگ یک یا دو نفر خبر داد.

به نوشته این روزنامه، هواداران یک نامزد بعد از انتشار شایعاتی مبنی بر دستکاری در نتیجه انتخابات جمعه شب دست به تظاهرات زدند و به بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی حمله کردند.

شهرستان ۶۵ هزار نفری ایوان غرب در ۴۵ کیلومتری شمال غربی مرکز استان ایلام واقع شده است.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چهار نفر در حوزه انتخابیه «ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران» برای کسب دو کرسی در مجلس هشتم، با هم به رقابت پرداختند.

بر اساس اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور آقایان شاپور پولادی و داریوش قنبری در این حوزه انتخابیه حائز اکثریت آراء شده‌اند.

نظرهای خوانندگان

الان بی بی‌سی بود بیخود و بی‌جهت این حادثه را به "مسائل قومی" ربط می‌داد. خوشحالم شما این کار را نمی‌کنید. پاینده باشید.

-- فرزان ، Apr 28, 2008 در ساعت 11:26 AM

سلام
من خودم بچه ایوان غرب هستم و همه چیز را با چشم خودم دیده ام:
با انتشار خبر ابطال آرای دکتر من و دیگر طرفداران دکتر قنبری در مقابل فرمانداری تحصن کردیم
پس از سه ساعت که هیچکس پاسخگوی ما نبود برخی از هوا داران شروع به پرتاب سنگ به درون فرمانداری کردند اما باز کسی واکنشی نداد، درگیری ها وقتی شروع شد که یک جوان 18 ساله از دیوار فرمانداری بالا رفت و مسئولان فرمانداری بدون هیچ اختاری به مغز این جوان شکلیک و او را شهید کردند، تا به امروز 5 نفر به نام های:
کسری میری، اشکان بی باک، شهرام کریمی، میلاد و مهدی کشته شده اند، حدود 100 نفر زخمی شده اند، حدود 100 نفر در بازداشت به سر می برند و از 370 نفر بازجویی به عمل آمده، تمام خبر ها در مورد عادی شدن شرایط این شهر کسب محض است، شب ها به وسیله نیروهای ویژه که از استان های دیگر آمده اند حکومت نظمای برقرار است، مردم دو روز است که تحصن کرده اند و شهر کاملا تعطیل است و قرار است پنج شنبه مردم در سر مزار کشته شدگان درگیری ها را از سر بگیرند.

-- هادی صداقت ، Apr 29, 2008 در ساعت 11:26 AM