رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۷

انتشار قرآن به روایت نویسنده ایرانی-هلندی

قادر عبدالله، نویسنده سرشناس و ایرانی‌تبار هلند، امروز، شنبه ۲۵ آوریل دو کتاب تازه خود را برای مخاطبان هلندی زبان رونمایی کرد. این دو کتاب «قرآن» و «پیامبر» نام دارند. کتاب «قرآن» روایت قادر عبدالله از قران به زبان هلندی است.


قادر عبدالله، نویسنده ایرانی‌تبار سرشناس ساکن هلند

به گزارش زمانه، مدیر انتشارات «د خوس» که ناشر کتاب‌های قادر عبدالله است، در معرفی این نویسنده گفت: «او راوی نابغه‌ای است. کتاب‌هایش در تیراژهای بالا به فروش می رسند. او خوانندگان را جدی می‌گیرد.»

این دو کتاب که در چاپ اول با تیراژ ۱۵۰ هزار جلد به بازار آمده‌اند، به گفته ناشر «مثل دست چپ و راست» هستند و «باید با هم خوانده شوند.»

در این برنامه از قادر عبدالله به عنوان نویسنده‌ای نام برده شد که با کتاب «خانه مسجد» مردم هلند را با فرهنگ ایرانی و با زندگی آشنا کرد. به گفته مجری این مراسم، با کتاب‌های تازه آقای عبدالله می‌توان گفت که «اسلام، اکنون دیگر بخشی از فرهنگ هلند شده است.»

این نویسنده هلندی ایرانی‌تبار به زمانه گفت: «من افسوس می خورم از این‌که بسیاری از مسلمانان، قرآن را نمی‌خوانند و یا آن را کتاب خوبی نمی‌دانند. افسوس می‌خورم که بزرگان فامیلم از دنیا رفتند و لذت قران خواندن را نچشیدند. من از خواندن قران لذت می‌برم و وقتی قران را خواندم، محمد را شناختم.»

به گفته قادر عبدالله «آیت‌الله‌ها» محمد و قرآن را مقدس کردند و نگذاشتند کسی راجع به آن‌ها چیزی بگوید. آن‌ها قران را بد جلوه داده‌اند.

وی گفت: «من قرآن او را از آسمان به زمین آوردم. من پیامبر اسلام را مردی از پوست و گوشت نشان دادم. او مرد بزرگی بود. خلاق بود؛ در کارها بسیار پیگیر بود؛ جرأت ریسک کردن داشت .... من به روش ادبی، از آیت‌الله‌ها که زندگی را به مردم زهر کرده‌اند، انتقام گرفتم. هر کس قران مرا بخواند از آن لذت می برد.»

وی گفت: «من می‌خواستم که ترجمه قران در خانه هر هلندی باشد که روی مبل بنشیند، در یک دستش قرآن و در دست دیگرش جامی شراب یا هر چیز دیگری که می‌خواهد باشد.»

قادر عبدالله به زمانه گفت: «به نظر می‌رسد این کتاب برای هلندی‌ها نوشته شده؛ ولی در واقع با این روایت ادبی، کتاب من برای همه ایرانی‌هاست و برای همه کسانی که به پیامبر اسلام اعتقاد دارند یا ندارند.»

فرح کریمی مدیر سازمان غیردولتی «آکسفام نوییب» یکی از معدود کسانی است که این دو کتاب را پیش از رونمایی خوانده است. او به زمانه گفت: «قادر عبدالله در کتاب «پیامبر» موفق شده تصویری از محمد پیامبر اسلام بدهد که برای درک غربیان از اسلام بسیار ملموس و مفید است.»

خانم کریمی درباره روایت آقای عبدالله در کتاب «قرآن» نیز گفت: «قادر عبدالله موفق شده متن قران را به شکل تاریخی بیان کند. (ترجمه‌ی او) به طریق مشخص سوره‌ها در قرآن تنظیم نشده است و خواننده را با یک کتاب ادبی و تاریخی مواجه می‌کند.»

نظرهای خوانندگان

و مدخل دیگری برای ورود التقاط به اسلام گشوده شد. همین کار را می کنند که کسی که هیچ چیزش به اسلام نمی خورد، خودش را مسلمان می پندارد.

چگونه است که هر کس حق دارد برای پوشاندن عیبها نسخه ی جدیدی بدهد، اما هیچ کس حق ندارد عیب ها را نشان دهد؟ تا می آیی دو کلمه از واقعیات را نشان دهی آشوب می شود و مردم هلند محکوم می کنند و گند به هرچه ارزش تاریخ فلسفه می زنند؟ حال که یکی قرائت شخصی خودش را نشان می دهد، از او استقبال؟

-- طاها ، Apr 26, 2008 در ساعت 09:08 PM

اين حركت و حركتهاي مشابه در حوزه ديني و فرهنگي از آن جهت قابل تقدير است و بايد مورد تشويق قرارگيرد كه فرهنگ ايراني- اسلامي ما تنها در سايه نگاه نقادانه به تاريخ و مذهب مي تواند از پيله تعصبات بي پايه خارج شود.
البته از متن خبر اينطور استنباط مي شود كه كه كتب مذكور تنها روايتي شخصي د رجهت معرفي صحيح اسلام باشد كه قابل تقدير است. ليكن حتي اگر اين نگاه جنبه نقدگونه هم مي داشت ما مسلمانان بايد ظرفيت پذيرش آن را در خود پرورش دهيم. در غير اين صورت شهادت ما به خدا و رسول او شهادتي دروغين خواهد بود.

-- مهرزاد - تهران ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

jaye taghdir az zahamat jenabe abdolah dar enteshare ketab mohamad va ghoran darad bande be onvan javane 26 sale irani va bozorg shode dar khanevade mazhabi va motaghed be mohamad va ketabash eteghadi nadaram va kheili khoshhal mishavam agar tarjomei az ketab be zabane englisi ham dar dastras bashad.
pirooz bashid

-------------------------------------------------
دوست گرامی
لطفاً نظرات خود را به خط فارسی بنویسید و از پینگلیش نوشتن خودداری کنید
زمانه

-- ahmad yazdi ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

وقتي هنوز چيزي را نخوانده اي نمي تواني در مورد آن اظهار نظر كني ، اما با اين گزارشي كه خواندم اصلا حس خوبي نسبت به ترجمه قرآن ايشان ندارم.

-- بدون نام ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

خدا بخیر کنه!

-- مهرشاد ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

جناب طاهای عزیز- آیا شما بیشتر از محمد(ص) میدانید که شهادت به توحید و نبوتش را کافی برای مسلمانی میدانست؟ خود شما چه ظواهری را کافی میدانید؟ جای مهر بروی پیشانی

-- بهلول ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

امیدوارم زمانه گزارش کامل تری از متن این کتاب ها را عرضه کند تا ما که با زبان هلندی آشنایی نداریم بتوانیم از محتوای آن بیشتر مطلع شویم. نقد و نظر را موکول می کنم به انتشار گزارش کتاب!

-- مهدی ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

چراغي که به خانه رواست ، به مسجد حرام است.چقدر خوب ميشد که آقاي قادر عبدالله خودشان - ونه توسط يک مترجم - نسخه فارسي اين دوکتاب را آماده ميکردند و به کمک ناشري که کتاب ايشان را به زبان هلندي در يکصدوپنجاه هزار جلدبه چاپ رسانده است ، با يک تيراژمعقول پنج -شش هزار تايي در دسترس فارسي زبانان خارج از ايران ميگذاردند.

-- دوستدار ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

برای مصالح سیاسی ممکنه هر چرندی رو در بسته بندی "زیبا" عرضه کرد، مالیات که نداره! به خصوص که قضیه طبق معمول هلند جنجال برانگیز باشد و شهرت چشمک بزند.
این بابا هم به بهانه ی مبارزه با راست گرایی در کشورش همین کار رو کرده.

-- فرهاد ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

برای مهدی
گفته ای از نویسنده ی کتاب می آورم تا خیال نکنی از مرحله پرتی. می گفت کتابی است که زن های هلندی یک دست جام باده گیرند و یک دست کتاب من. خنیتن کنند. خوش باشند.
برای این که در بحر رومانس گم نشوی زن کاتولیک لیمبورگی را خیال کن به جایی که در خیال مسیح نیامده بود.
پاره ای بر این باورند که شراب خون مسیحا بوده است.

-- بدون نام ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

خیلی دوست دارم این کتاب را بخوانم اما نمی دانم چطور می توان تو ایران تهیه کنم این کتاب را ! شما می توانید مرا راهنمایی کنید؟

-- سبال م ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

هر کسی از ظن خود شد یار ما .کس نجست از درون ما اسرار ما.

-- بدون نام ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

ترجمه هلندی سوره مائده آیه 90 خیلی جالب خواهد بود!

-- شین ، Apr 27, 2008 در ساعت 09:08 PM

aghaye aziz,in digar che namayeshi ast.be ghole doosteman ta myaeem eybha ra begim shamshir mikeshand,vali ketabe sarshar az oghde va jenayat digar che tarjome darad.dame molaha garm ke vaghyat taziname va islam ra neshan dadand

-- amir ، Apr 28, 2008 در ساعت 09:08 PM

من نمیدونم چرا اینقدر پیشداوری میکنبیم
بذاریدکتاب بیاد بخونید بعد نظر بدین
خود قران میگه بهترین مردم اونایی هستن که همه حرفها رو می شنوند و بعد بهترین آن را برمی‌گزینند

-- مهدی ، Apr 28, 2008 در ساعت 09:08 PM

با سلام
همانگونه که در دنیای عقل و منطق، متداول است بر هر کاری نظر کارشناسی باید مهر تأیید بزند ، لطفا بفرمایید آقای نویسنده از کدام اسلام شناس(صرفنظر از اینکه از کدام مذهب یا مسلک بوده که خود جای تأمل دارد) در باره محتوای کتابهای خود ،نظر خواهی کرده و تأییدیه گرفته است.

-- علیرضا ، Apr 28, 2008 در ساعت 09:08 PM

مثل اينكه اين آقا قرآن را درست نفهميده است كه در باره شرابخواري اينگونه ابراز فضل مي كند.

-- بدون نام ، Apr 28, 2008 در ساعت 09:08 PM

پیامبر (ص) را باید از دید خدا و قرآن شناخت و نه از دید کوچک انسان بریده از وحی.
آری پیامبر(ص) انسان است ولی نه انسانی گنهکار آلوده به می و قطعا نه یک انسان معمولی. او دارای عصمت از هر گناه و خطایی است. او کاری انجام نمی دهد مگر به وحی و دستور خدا. و دستور خدا دستور به اعمال صالح و واجب است.

-- بدون نام ، Apr 28, 2008 در ساعت 09:08 PM

AZ NAZAR MOGABELE BA MOJE ESLAM SETIZI DAR GARB KAR KHUBIST AMAKASH DARK AMIGTARI AZ ESLAM DAR KARHAI ROSHANFEKRI LAHAZ SHAVAD

-------------------------------------------------
دوست گرامی
لطفاً نظرات خود را به خط فارسی بنویسید و از پینگلیش نوشتن خودداری کنید
زمانه

-- IRANI ، Apr 28, 2008 در ساعت 09:08 PM

tabrik be khader abdula

-- Kawe ahanger ، Apr 28, 2008 در ساعت 09:08 PM

كسان زيادي خواستن قرآن را در طول تاريخ تحريف كنند نتوانستن . حالا قادر عبداله هم مي خواد شرابي كه قرآن حرامش كرده حلال كند . اينجور نظريات آبدوق خياري باعت گمراه كردن انسانها ي عام ميشوند كه قرآن را درست نفهمد و يا ديرتر بفهمد

-- nima ، Apr 29, 2008 در ساعت 09:08 PM

نابغه بودن پیامبر اشلام در این هست که سازمان دادن به سرزمینی مثل شبه جزیره عربی و دنیای دیگری برایشان ارزو کردن و راهبری کردن از نوادر است تا برسد در زمان جنگهای سخت که با شکست ایده هایش تمام میشد به مسایل خصوصیش برسد با ان همه تفاوتها و خواسته های حرم خویش
رحمت حق بر او که به گردن تمام انسانها حق دارد....ج

-- نسیم جانان ، Apr 29, 2008 در ساعت 09:08 PM

اينها همان تخم و ترکه سلمان رشديها هستند که براى مطرح بودن و اسوده زندگى در ديار کفر اينگونه التقاط ميکنند واين هم بعد از نوع سومالييايى و مصرى نوعى ايرانيش ميباشد

-- منصور ، Apr 29, 2008 در ساعت 09:08 PM

شراب وقران يك جا جمع نمي شوند...منظور نويسند اشناكردن غير مسلمانان با قران است. تا هر كسي با برداشت چند كلام از قران انرا بدلخواه خود به ديگران معرفي نكند.

-- علي ، May 1, 2008 در ساعت 09:08 PM

salam man fonte farsi nadaram pas be latin type mikonam pishapish mazerat man moetaghedam aval bayad in ketab ro khoond va baad rajebehesh nazar dad ya naghdesh kard inke hanooz hichkodoom az shomaha in ketab ro nakhondin va berahati nevisandeye in ketab ro bedoone inke az nazariatesh va aghayedesh ettela dashte bashid ishoon ro mahkoom mikonid jaye besyar tasofe va man fekr mikonam shoma fars nistido balke arabid chon ingoone aghayed barazandeye mellate fars nist va amma inke mohammad ari az gonah boode ya inke masoom boode ya agah boode inro faghat khoda midoone va amma har kari ro bedastoore khoda anjam midade pas tajavoz ba kaniz e khoone dar zamani ke ayeshe be hamam rafte boodaro ham khoda dastoor dade.na azize del kami aghl dashte bash mohammad ham adami boode mesle hame ma

-- shahrooz ، May 1, 2008 در ساعت 09:08 PM

در مورد قران واسلام و محمد کاملترین حرف را استاد فرود فولادوند زدند وبقیه مطالب از هر کسی تکراری میباشد.

-- spa ، May 1, 2008 در ساعت 09:08 PM

این آقای قادر عبدالله هنوز اصول اولیه اسلام را نمیداند و نمیداند که مشروب و قرآن هیچ سنخیتی با هم ندارند.و در دین مبین اسلام مشروب حرام است . و حقی ندارد به دلخواه خودش قرآن را تفسیر کند .

-- بدون نام ، May 1, 2008 در ساعت 09:08 PM

به نظر من حتما یه نفر دیگه مثل این یارو هندیه کی بود؟عین اون در اومده که برای مطرح کردن خودش برداشته هرجور خواسته قرانو تعریف کرده!
در ضمن اخبار شما کمی ضدالنقیض بنظر می آید چطور کسیکه حتی اسم عربی دارد (عبداقادر یا هر چبه دیگه)چطور ایرانی تبار است؟

-- م.ح.د ، May 2, 2008 در ساعت 09:08 PM

به نظر من قادر عبدا... بیسواد ترین آدمی که اسم خودش را گذاشته نویسنده ،مسلمان واقعی کسی که فقط قران حضرت محمد (ص) را سرلوحه ی زندگی خود قرار دهد و به آن عمل نماید پس قادر عبدا... لیاقت داشتن همچین اسم مقدسی (الله) را ندارد و مطمئنا از احکام دین رسول اکرم (ص) هیچ بویی نبرده است و حتما همچین کسی در میان مسلمانان هیچ جایگاهی ندارد.

-- حمید کربلایی حسنی ، Jun 20, 2008 در ساعت 09:08 PM