رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۷

انتقاد تلویحی وزیر کشور از محمود احمدی‌نژاد

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور ایران تلویحاً از محمود احمدی‌نژاد بابت مطرح کردن بحث برکناری چند وزیر در مقطع زمانی فعلی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ آقای پورمحمدی که امروز (شنبه) در یک نشست خبری در وزارت کشور شرکت کرده بود، درباره مطرح شدن بحث تغییر کابینه در زمان بین دو دوره انتخابات گفت: «اگر قرار بود بنده این کار را انجام دهم، این کار را انجام نمی‌دادم.»

وی که احتمالاً در روز‌های آینده جای خود را به فرد دیگری می‌دهد، هشتمین وزیر کابینه محمود احمدی‌نژاد است که صندلی وزارت را ترک می‌کند.


مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور

آقای پورمحمدی که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند تا چند روز دیگر از مقام خود کنار گذاشته خواهد شد، در مورد علت برکناری‌اش گفت که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ اما منافع ملی را بر منافع شخصی‌اش ترجیح می‌دهد.

وی در این نشست در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران در مورد علت برکناری‌اش گفت:‌ «من در زندگی‌ام به دلیل مسئولیت‌های فراوانی که داشته‌ام و جایگاه شغلی‌ام، حرف نگفته فراوان دارم و بعید می‌دانم بخش اعظمی از این مطالب در سن خودم و حیاتم گفته شود.»

وزیر کشور در حالی حاضر نشد علت برکناری خود را اعلام کند که پیش‌تر برخی منابع از محمد‌رضا رحیمی رییس دیوان محاسبات کشور به عنوان جانشین قطعی پورمحمدی نام برده بودند و اعلام کرده بودند که حکم سرپرستی وی نیز از سوی احمدی‌نژاد صادر شده است.

با این حال آقای پورمحمدی با اعلام این نکته که از صدور چنین حکمی از سوی رییس‌جمهور خبر ندارد، گفت: «منتظریم اگر تصمیمی باشد، ابلاغ شود؛ که تا کنون ابلاغ نشده است.»


مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور

تشکیک در صدور حکم سرپرستی آقای رحیمی در وزارت کشور از آن‌جا نشأت می‌گیرد که بر خلاف انتشار متن کامل حکم سرپرستی آقای صمصامی برای وزارت اقتصاد و دارایی در خبرگزاری‌ها، هنوز هیچ یک از مراجع رسمی و خبرگزاری‌های وابسته به دولت، اقدام به انتشار متن کامل حکم سرپرستی آقای رحیمی به عنوان سرپرست وزارت کشور نکرده‌اند.

آقای پورمحمدی در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود افزود: «من به آرامش در کشور اعتقاد جدی دارم و ترجیح می‌دهم حق شخصی‌ام مخدوش شود، نه منافع ملی. خداوند بزرگ است و هیچ‌گاه حق کسی را نه ضایع کرده و نه ضایع خواهد کرد.»

پورمحمدی هیچ اشاره‌ای به حق «مخدوش شده» خود نکرد؛ اما گفت که آن‌چه مهم است، انجام درست وظیفه است.

وزیر کشور همچنین با انتقاد از تغییرات مدیریتی کشور گفت: «بنده به دلیل اعتقاد به ثبات مدیریتی، چندان موافق تغییر به‌خصوص مدیران نیستم.»

آقای پورمحمدی در حالی از ثبات مدیریتی در این کشور حمایت می‌کند که در دوران ریاست وی بر وزارت کشور، تمام استانداران تغییر کردند.

در هفته‌های اخیر خبر برکناری آقای پورمحمدی با واکنش برخی از نمایند‌گان محافظه‌کار مجلس هفتم مواجه شده است. احمد ‌توکلی و الیاس نادران از جمله نمایندگان محافظه‌کاری هستند که مخالفت صریح خود را با این تغییر مدیریتی در دولت نهم اعلام کرده‌اند.

تا کنون هفت وزیر از جمله وزرای نفت، آموزش و پرورش، اقتصاد و دارایی صنایع و معادن، تعاون و مقامات دیگری چون رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رییس کل بانک مرکزی و دبیر شورای عالی امنیت ملی، کابینه محمود احمدی‌نژاد را ترک کرده‌اند.

در همین رابطه:
وزیر کشور: در هر سنگری ادای وظیفه می‌کنم
«برکناری قریب‌الوقوع سه وزیر در ایران»
تأیید برکناری چهار وزیر و چهار استاندار
زورآزمایی مراکز قدرت بر سر برکناری وزیر کشور

نظرهای خوانندگان

ایشان هم مثل وزیر اقتصاد بعد از استعفا به مقام معظمی دیگرمنصوب شده و فقط پالان تغییر می کند. ۳۰ سال است که سرگرم اینگونه بازیها هستیم وجریان تغییر دولت مردان بشکل فیلمهای سینمای ایران درامده که اکثرا تکراری وفاقد محتوی اند.

-- بدون نام ، Apr 26, 2008 در ساعت 05:09 PM

وقتی بلوچ های بینوا را بدون دلیل در پیرسوران به بهانه واهی وبه قیمت پایداری صندلی قتل عام میکردی .....باید به این روز هم می اندیشیدی.
یادت است بااجیرکردن دزدهادر جیرفت نمایش دارزین بپاکردی وبادهمرده استاندار سیستان بی بلوچستان نمایش و ادعای ریشه کن کردن اشرار را داشتی وخون بلوچهای بیکناه را به بهانه دارزین میریختی ؟...

-- مکذانی ، Apr 27, 2008 در ساعت 05:09 PM

متاسفانه در دولت از این بی سیاستی ها زیاد دیده ایم مقام رئیس جمهوری بعد از شهرداری تهران مقام بسیار بالایی برای محمود احمدی نژاد بود او بایددر مقابل مردم به اعتقاداتی که خودش و ما به آن اعتقاد داریم پاسخگو باشد وقتی کسی نمیتواند ریاستی را به نحو احسنت انجام دهد چرا حق این همه مردمی که دارند از فقر و بدبختی در این کشوری که آخر معلوم نیست عاقبتش چه میشود پایمال میکند به یک کدوم از حرفهایی که در زمان انتخاباتش زذه عمل نکرده این را میگویند مسلمانی حالا که مردم از اجرای عدالت و حکومت ناراضی اند می آید وزرا را عوض میکنند و تقصیر را گردن بقیه می اندازد بابا ای ول این هم عدالت علیت دیگر ......

-- حسینی ، May 22, 2008 در ساعت 05:09 PM