رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷

آیت‌الله صانعی: سنگسار جایز نیست

آیت‌الله یوسف صانعی یکی از مراجع تقلید در ایران، اعلام کرد که اجرای حکم سنگسار در شرایطی که امام دوازدهم شیعیان در غیبت به سر می‌برد، مجاز نیست.

روزنامه اعتماد ‌ملی که امروز (شنبه) اظهارات این روحانی بلند‌پایه را منتشر کرده، به نقل از وی در مورد صدور حکم سنگسار در ایران نوشت:‌‌ «در زمان غیبت باید به تعزیر اکتفا کرد و این راه حل با قانون اساسی که موازین اسلا‌می را مطرح می‌کند، سازگار است.»


آیت‌الله یوسف صانعی (عکس: زمانه)

حکم سنگسار در مواردی صادر می‌شود که فردی متأهل با فرد دیگری غیر از همسر خود رابطه جنسی برقرار کند و این رابطه با شهادت چهار شاهدی که دادگاه آنان را عادل تشخیص دهد یا چهار بار اعتراف فردی که مرتکب این عمل شده، ثابت شود.

سنگسار چیست؟/ ویکی‌پدیا

آقای صانعی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با روزنامه اعتماد ملی با انتقاد از صدور حکم سنگسار در دادگاه‌های ایران و متعاقب آن صدور بخشنامه‌ای دولتی در لغو اجرای حکم صادر شده، گفت:‌ «نمی‌دانم چرا برخی اصرار دارند گره‌ای را که می‌توان با دست باز نمود، با دندان باز کنند. این شیوه که با بخشنامه جلوی اجرای قانون گرفته شود، علا‌وه بر آن‌که خلا‌ف دموکراسی و منطق قانون‌گذاری در دنیای امروز است، راه حلی اساسی نیست.»

جمهوری اسلامی سال گذشته در میان اعتراض شدید سازمان‌ها و فعالین حقوق بشر مجبور شد حکم سنگسار مکرمه ابراهیمی را که 11 سال در زندان در انتظار اجرای حکم سنگسار بود، لغو کند.

اما جعفر کیانی، مردی که متهم به برقرای رابطه جنسی با مکرمه شده بود، به دستور رییس دادگستری استان قزوین در تیرماه سال گذشته سنگسار شد که اجرای این حکم اعتراض فعالین حقوق بشر را به‌همراه داشت.

این در حالی است که ایران عضو کنوانسیون جهانی حقوق شهروندی و سیاسی ا‌ست.

در بند ششم این کنوانسیون تصریح شده است: «در کشورهایی که هنوز مجازات اعدام لغو نشده، این حکم تنها باید در مورد خطرناک‌ترین جنایت‌ها به اجرا گذاشته شود».

هم‌چنین در بند هفتم این کنوانسیون آمده است: «هیچ کس نباید مورد شکنجه یا مجازات و رفتاری غیرانسانی یا تحقیرکننده قرار گیرد.»

در همین رابطه:
قوه قضاییه اجرای سنگسار جعفر کیانی را تأیید کرد
واکنش کمیسر عالی سازمان ملل نسبت به سنگسار جعفر کیانی
آیت‌الله صانعی در گفتگو با زمانه:
شايد سنگسار حكمي براي دوران حضور معصوم باشد

نظرهای خوانندگان

I do not understan why Iranian people who claim to have a graet civilization and 5000 years of history say nothing agaist these Barbarics acts of the Mullas. I know why becasue at the bottom of their hearts they agree with it. Persians are a bunch of hypocrites....

-- babak ، Apr 26, 2008 در ساعت 01:17 PM

گهگیجه ی بشر و سنگ: چه کسی سنگدل تر است؟؟؟
بشر: چرا جانم را میگیری؟
سنگ: احمق، من موجودی مقدس ام. مثل شمشیر و ارانیوم. من مجری «حکم خدا»ام. این تویی که پستی و جانت در تن خاکی است و با نیازهای طبیعی. مرا چه انواع "محافظه کاران" و چه اقسام "اصلاح طلبان" مقدس میدانند.
بشر: فهمیدم. حالا دوست داری بدست قاضی ودر غیبت «امام معصوم»، یا در حضور ایشان خونم را بریزی؟
سنگ: من سنگ ام و بی اراده. هر کدام سنگدل تر باشد، بهتر و بیشتر دل خود را در من میگذارد و به سر تو میزند.
بشر: من که نفهمیدم در حکومت تقدس کدامیک سنگدل ترند. «امام معصوم» یا «نمایندگان امام معصوم».
سنگ: بنظر آیت الله صانعی که رهبری «حقوق حقه» ی تو را بعهده دارد، «امام معصوم» سنگدل تر است.
بشر: من که گهگیجه گرفتم!
سنگ: تنها نیستی، من هم!
زن ایرانی

-- بدون نام ، Apr 27, 2008 در ساعت 01:17 PM

با سلام به زمانه مارا خواهند برد دست کم مطلبهای ما را منتشر کنید.

-- بدون نام ، Apr 27, 2008 در ساعت 01:17 PM