رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷

نتایج اولیه انتخابات دور دوم مجلس اعلام شد

نتایج اولیه و رسمی شمارش آراء نشان می‌دهد که محافظه‌کاران در دومین دور انتخابات مجلس ایران در تهران و دیگر شهرهای این کشور باز هم به پیروزی رسیدند.

بر اساس نتایجی که تا کنون از سوی خبرگزاری‌ها اعلام شده است، محافظه‌کاران 10 کرسی از 11 کرسی باقی‌مانده تهران را به دست آوردند و علیرضا محجوب که از اصلاح‌طلبان است، در ردیف یازدهم قرار دارد.

اگر نتایج قطعی نیز به همین روند ادامه یابد، 29 کرسی از 30 کرسی متعلق به نمایندگان تهران در دست محافظه‌کاران خواهد بود.

نتایج تهران را ببینید
نتایج سایر شهرها را ببینید

با وجود این، نتایج اولیه رسمی مربوط به کرسی‌های باقی مانده در بقیه شهرهای ایران نشان می‌دهد که دست‌کم 15 اصلاح‌طلب دیگر هم توانسته‌اند به مجلس راه یابند.

رییس کمیته‌ امور استان‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان امروز (شنبه) به خبرگزاری ایسنا گفت: «از 28 کرسی باقی‌مانده برای اصلاح‌طلبان در مرحله‌ دوم انتخابات تا کنون 15 نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلب در استان‌ها پیروز نهایی شده و به مجلس راه یافته‌اند.»

به گزارش خبرگزاری فارس مصطفی پورمحمدی هم امروز با تأیید نتایج اعلام شده انتخابات از سوی خبرگزاری‌ها اعلام کرد که محافظه‌کاران در حدود 70 درصد و اصلاح‌طلبان در حدود 17 درصد کرسی‌های مجلس هشتم را به خود اختصاص داده‌اند.

نتایج دور اول
پس از برگزاری دور نخست انتخابات مجلس که 24 اسفند سال گذشته برگزار شد، محافظه‌کاران اطمینان یافتند که اکثریت کرسی‌های مجلس هشتم را از آن خود خواهند کرد.

در دور اول انتخابات محافظه‌کاران در حدود 60 درصد و اصلاح‌طلبان 30 درصد کرسی‌های مجلس را از آن خود کردند. در دور دوم نیز سرنوشت 82 کرسی از 290 کرسی مجلس مشخص می‌شود.

براساس گزارش‌های منتشر شده، در حالی‌که مقامات ایران از حضور 60 درصدی مردم در دور نخست انتخابات استقبال کرده و آن را مشت محکمی بر دهان دشمنان غربی این کشور دانسته‌اند، اما به نظر می‌رسد حضور مردم در این دور از انتخابات چندان چشم‌گیر نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا افشار معاون وزیر کشور ایران اعلام کرد حضور مردم در دور دوم انتخابات در مقایسه با دور دوم انتخابات مجلس هفتم، هشت درصد بیشتر بوده است.

حدود ۲۱ میلیون ایرانی در این دوره از اتخابات حق رأی داشتند. در این دوره ۱۶۴ نامزد برای کسب ۸۲ کرسی باقی‌مانده مجلس به رقابت می‌پرداختند.

مجلس شواری اسلامی ۲۹۰ کرسی دارد که در دور اول ۲۰۵ نامزد توانستند راهی مجلس شوند و نتایج سه حوزه انتخابیه دیگر نیز از سوی شورای نگهبان ابطال شد.

در همین رابطه:
برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در ایران
نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات
«ابهام در سرنوشت انتخابات تهران»
۳۴ کرسی برای اصلاح‌طلبان