رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷
رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا:

«ایران حمایت از شورشیان عراق را افزایش داده است»

مایکل مولن رییس ستاد‌ مشترک ارتش آمریکا، ایران را به افزایش حمایت تسلیحاتی و آموزشی از شورشیان عراق متهم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس دریاسالار مولن در کنفرانس خبری در وزارت دفاع آمریکا هشدار داد که در صورت نیاز، آمریکا قدرت و توان رزمی برای حمله به ایران را دارد.

وی گفت که ارتش آمریکا مدارکی مثل تاریخ درج شده بر روی تسلیحات اخیراً یافته شده در عراق را در دست دارد که نشان می‌دهند این سلاح‌ها «به تازگی در ایران تولید شده‌اند» و به طور روز افزونی وارد عراق می‌شوند.

برخی از این تسلیحات در حمایت از شورشیان در جریان درگیری‌های اخیر در بصره واقع در جنوب عراق استفاده شده است.

مولن و رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده‌اند در حالی که گزینه‌های نظامی علیه ایران مطرح است، آن‌ها در این مرحله ترجیح می‌دهند از فشارهای دیگر در خصوص این کشور استفاده شود.

مولن با اشاره به این که راه حل فعلی «استفاده از فشارهای بین‌المللی مالی و دیپلماتیک» است، افزود که امکانات و نیروهای ذخیره و احتیاطی در نیروی دریایی و نیروی هوایی برای هر گونه اقدام نظامی وجود دارد.

وی «دست کم گرفتن قابلیت رزمی آمریکا را امری نادرست» دانست و گفت که یافته‌های اخیر ثابت نمی‌کند که حمایت فزاینده از شورشیانی که نیروهای آمریکایی و عراقی را می‌کشند، مورد تأیید رهبران ایران است.

با وجود این مولن گفت که به نظر می‌رسد سران نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این فعالیت‌ها اگاه هستند.


مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا

با این حال مولن افزود: «هیچ مدرک مستدلی در اختیار ندارم که ثابت کند عالی‌ترین مقام در ایران در این امر دخالت دارد.»

مولن این اظهارات را در حالی بیان کرد که مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند نیروی دریایی این کشور بار دیگر منور و تیرهای هشدار به سوی قایق‌های کوچک ایرانی که به یک کشتی باری در خلیج فارس نزدیک شده بودند شلیک کرده‌اند.

مقامات ارشد ارتش آمریکا اخیرا حملات لفظی خود علیه ایران را تشدید کرده و گفته‌اند که اظهارات سال گذشته مبنی بر این که تهران احتمالاً حمایت خود را از افراد شبه‌نظامی قطع کرده است، موثق و معتبر نیست.

مولن گفت: «نگران هستم که تنش‌ها میان ایران و آمریکا به مرور زمان افزایش یابد؛ چرا که به نظر می‌رسد ایران حمایت خود را از تروریسم افزایش می‌دهد.»

وی افزود که ایران روشن کرده که می‌خواهد قدرت برتر منطقه باشد و به اعتقاد وی، تهران ترجیح می‌دهد عراق ضعیف باشد تا بتواند به طور قابل توجهی بر آن‌چه در این کشور روی می‌‌دهد، تأثیر بگذارد.

در همین رابطه:
رویارویی مجدد یک کشتی آمریکایی با قایق‌های ایران
واکنش یک مقام بریتانیایی به سخنان کلینتون علیه ایران
کلینتون، ایران را به حمله نظامی تهدید کرد
گیتس: احتمال حمله به ایران حذف نمی‌شود