رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷

رویارویی مجدد یک کشتی آمریکایی با قایق‌های ایران

مقام‌های نظامی آمریکایی گفتند که یک کشتی باری تحت قرارداد با فرماندهی ترابری دریایی نظامی آمریکا در خلیج فارس، چند گلوله هشدار به سوی قایق‌هایی که گمان می‌رود ایرانی باشند شلیک کرده‌است، اما ایران این خبر را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیدیا رابرتسون سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین گفت: « این اقدام برای جلوگیری از حوادث وخیم‌تر که ممکن بود صورت گیرد، انجام شد.»

کشتی باری وستوارد ونچر که تحت اجاره وزارت دفاع آمریکا است، حدود ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه به وقت محلی در حال حرکت به سوی شمال در آب‌های بین‌المللی در مرکز خلیج فارس بود که این حادثه روی داد.

لینک‌های مرتبط در بالاترین

وی افزود: «دو قایق کوچک ناشناس به این کشتی نزدیک شدند و خدمه آن از طریق تماس رادیویی پیام‌های استانداری را خطاب به قایق‌ها صادر کردند، اما پاسخی دریافت نکردند. کشتی سپس یک منور پرتاب کرد که باز هم پاسخی دریافت نکرد.»

اما شبکه خبری ایرانی پرس.تی‌.وی به نقل از یک مقام رسمی ایرانی گزارش کرد که ایران گزارش‌هایی منتشر شده درباره‌ این‌که یک کشتی آمریکایی به سوی یک قایق گشتی ایرانی در خلیج فارس شلیک کرده است را رد می‌کند.

به گزارش رویترز، در پی وقوع این حادثه، قیمت نفت در بازارهای جهانی با افزایش ناگهانی ۳ دلار به رکورد ۱۱۹ دلار و ۱۰ سنت در بازارهای نیویورک رسید.

رابرتسون در عین حال گفت که قایق‌ها همچنان به کشتی باری نزدیک می‌شدند و تیم امنیتی کشتی چند شلیک اخطار با گلوله تیربار و تفنگ انجام دادند.

وی گفت: «پس از مدتی کوتاه قایق‌ها محل را ترک کردند.»

یک مقام دفاعی که خواست نامش ذکر نشود هم گفت که گمان می‌رود این قایق‌ها ایرانی باشند.

در ماه ژانویه نیز پنج قایق تندروی ایرانی به سه ناو جنگی آمریکایی در همین منطقه نزدیک شدند که موجب بروز تنش بین دو کشور شد.

ایران آن رخداد را اقدامی متداول به منظور شناسایی عنوان کرد، اما مقام‌های آمریکایی اعلام کردند، شناورهای ایرانی به شیوه‌ای تهاجمی عمل کردند.

این گونه حوادث در ماه‌های اخیر چندین بار اتفاق افتاده است و ایرانی‌ها این امر را طبیعی محسوب می‌کنند بسیاری از کشتی‌های جنگی و تجاری که از آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز عبور می کنند با قایق‌های ایرانی رو به رو می‌شوند.
---------------------

درهمین رابطه:
هشدار ناو آمریکایی به قایق‌های ایرانی

نظرهای خوانندگان

دیگر مثل روز روشن است که آمريکا و متحدانش به جمهوری سالامی حمله خواهند کرد. و چون پایگاههای این گروه تروریستی در ایران است ایران را هم آسیبهای فراوان خواهند رساند. من به عنوان یک زن ایرانی عاجزانه تقاضا می کنم که سیاسیون ملی ، روشنفکران، مصلحان این جامعه ، دانشجویان و با سوادان و هر کس این تهدید را جدی می گیرد از مردم در خواست کنند تا به خیابان بیایند و این رژيم قرون وسطایی را از سرزمین ما بیرون رانند. مردم شما را بخدا بخود آیید! دیری نخواهد انجامید که تمتمی پلها، تمای رادیو تلویزیون تمامی امکانات شهری و روستایی شما و نیروهای نظامی و انتظامی و ارتش قربانی گروهی فتنه گر و یاغی و جنگ طلب شود. بخود آیید.

-- بدون نام ، Apr 26, 2008 در ساعت 06:55 PM