رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷

نگرانی از برخورد با فعالان زن ایرانی

دو سازمان بین‌المللی فعال حقوق‌بشر، با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند مفاد عهدنامه‌های بین‌المللی حقوق بشر را در برخورد با فعالان حقوق زنان در ایران رعایت کنند.

سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) و فدراسیون بین‌المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) این بیانیه را در واکنش به اعلام حکم محکومیت سه تن از فعالان زن ایرانی در هفته‌های اخیر از سوی داد‌گاه‌های جمهوری اسلامی صادر کرده‌اند.

نسرین افضلی، مسئول بخش اندیشه مجله لغو امتیاز شده زنان، ناهید جعفری عضو کمپین یک میلیون امضاء و مینو مرتاضی از فعالان جنبش زنان هستند هستند که به ترتیب و براساس رأی دادگاه هر کدام به شش ماه حبس و تحمل ۱۰ ضربه شلاق و همچنین دو سال حبس تعلیقی محکوم شده‌اند.

بیانیه این سازمان‌های حقوق‌بشری، با اعلام نگرانی از ادامه «اذیت و آزارها» از سوی دولت‌مردان جمهوری اسلامی در قبال مدافعان حقوق بشر، از مقامات ایران خواسته است: «هر چه سریع‌تر به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، حتی در سطوح قضایی، در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند.»

متن کامل بیانیه را بخوانید
متن کامل بیانیه در سایت سازمان جهانی مبارزه با شکنجه

این بیانیه تحت عنوان «برنامه نظارت بر حمايت مدافعان حقوق بشر» منتشر شده است.

«برنامه نظارت» برنامه مشترکی از فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص داشته و هدف اصلی آن، پشتیبانی همه‌جانبه از فعالان حقوق بشر در زمان نیاز است.

این دو سازمان پیشتر در ۲۳ فروردین با صدور بیانیه‌ای از بازداشت خدیجه مقدم، فعال ایرانی حقوق زنان، از مقام‌های ایرانی خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط» این عضو «کمپین یک میلیون امضا» شده بودند.

در بیانیه اخیر این سازمان‌ها، همچنین از شش مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور خواسته شده تا نسبت به «سلامت روحی و جسمانی» و «بی‌طرفی دادگاه تجدید‌نظر» در مورد این سه فعال حقوق زنان آنان را در جریان قرار دهند.
-----------------

در همین رابطه:
انتقاد دو سازمان حقوق‌بشری از بازداشت خدیجه مقدم
درخواست آزادی دو فعال جنبش زنان در ایران
افزایش فشار بر مدافعین حقوق زنان در ایران